Evaluating the Sense of Place in the Architecture of Tehran Bazaar (Study Area: 15 Khordad St.)

Document Type : Qualitative Research

Authors

1 MA in Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning, Farabi International Campus, University of Arts, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Architecture, Faculty of Art and Architecture, Shahr-e-Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

Abstract
Problem statement: Bazaars are considered one of the most important spaces that can be a source of emotional arousal by stimulating the audience's senses and can be effective in the formation of the sense of belonging to a place as the identity center of the cities. In this regard, the historical Bazaar of Tehran with its unique features has great importance. It has long been a dynamic and lively center with spatial qualities and has almost met the needs and different senses of people.

Aims: This article aims to identify the features that examine the existence of identity and sense of place in the Tehran Bazaar.

Methods: This article analyzes the initial passive observations through behavioral mapping in the first step. The second step measures the dependence of variables through interviewing on a 7-point Likert scale.

Results: The visual landscape played the greatest role in the perception of the environment and along with the tactility landscape, it is almost constant during the day. On the other hand, acoustic and chemical landscapes are two effective stimuli in the sensory richness of the environment that have more changes during the day than other environmental stimuli. Also, the existence of historical buildings, despite the interest of individuals, does not per se strengthen the sense of place and paying attention to the components of spatial identity and the impact of each sense of place in the bazaar improves market quality and leads to continuity of life and permanence of this valuable architectural heritage.



Keywords

Subjects


1. برزگرزاده، محمدحسین و صادقیان، فرشته و کریمیان، رضا، 1395، بررسی سیر تحولی دیدگاه های دیوید کانتر در حوزه ی معماری و روانشناسی محیطی، کنفرانس دو سالانه جامعه و معماری معاصر، اصفهان.
2. حیدری، علی اکبر و بهداد، فرنازگل (1395). بررسی وجوه مختلف معنای مکان از دید معماران و غیر معماران. نشریه باغ نظر، 13(43)
3. دانش پایه، نثار و دیگران(1395). تدوین شاخصه های کالبدی موثر بر حس مکان، مدیریت شهری، شماره47.
4. دانش پور، سید عبدالهادی، سپهری مقدم، منصور، چرخچیان، مریم، (1388) تبیین مدل دلبستگی به مکان و بررسی عناصر و ابعاد مختلف آن، نشریه هنرهای زیبا، شماره38، صص37-48.
5. رضایی، حسین؛ کرامتی، غزال؛ دهباشی شریف، مزین و نصیرسلامی، محمّدرضا (1397). تبیین الگوواره‌ای فرآیند روان‌شناختی حصول معنای محیطی و تحقق حس مکان. ماهنامه باغ نظر، (65)
6. رضایی، محمود (1393). آنالوطیقای طراحی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
7. شولتز، کریستین نوربرگ (1388). روح مکان به سوی پدیدار شناسی. تهران: نشر نی.
8. صالحی نیا، مجید و نیرومند شیشوان، مهدیه. (1397) تبیین نقش مؤلفه های منظر حسی مبتنی بر حواس در کیفیت ادراک حسی محیطی گذر ارگ جدید تبریز. مطالعات شهر ایرانی-اسلامی، (31)، 31-19.
9. طراوت، محدثه. (1392). مکانهای چندحسی با رویکرد یادداشت برداری حسی و نمادگذاری برای حواس در فضاهای شهری، نموته موردی: محله جلفای اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشکدۀ معماری، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.
10. عباسی، زهرا؛ حبیب، فرح و مختاباد امریی، سیدمصطفی (1394). تدوین اصول و معیارهای ادراک فضایی در معماری بازارهای سنتی. مدیریت شهری.
11. فلاحت، محمدصادق (1385). مفهوم حس مکان و عوامل شکل‌دهندۀ آن. هنرهای زیبا، ش. (57)، 26ـ. 6.
12. فلاحت، محمدصادق، لیلا کمالی، و صمد شهیدی. 1396. نقش مفهوم حس مکان در ارتقای کیفیت حفاظت معماری. باغ نظر14(46): 22-15.
13. قاسم شاهی، سحر (1391). شناسایی ارزشهای مکانی-اجتماعی بازارهای سنتی، نمونه مورد مطالعه بازار سنتی تهران. پایان نامه ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
14. کاشی، حسین، بنیادی، ناصر(1392). تبیین مدل هویت مکانی و بررسی عناصر و ابعاد آن، نشریه هنرهای زیبا: 43-52.
15. کلاکی، پریسا، مدیری، آتوسا (1391). تبیین نقش مولفه معنا در فرایند شکل گیری حس مکان، نشریه هنرهای زیبا.
16. مطلبی، قاسم. فروزنده، علی. (1390). . مفهوم حس تعلق به مکان و عوامل تشکیل دهنده آن، نشریه هویت شهر، سال پنجم.

Refrences:
- Altman, I. & Setha Low (ed. ) (1992). “Place Attachment”, Plenum Prwss, New York
- Amdu, L. , & Epstein –Pliouchtch M. (2009) Architects. : Places’ Users, Places’ Place Meanings at the New Central Bus Station Tel, Aviv Journal of Urban Design14(2).
- Canter, D. (1971). “The Psychology of Place”, the Architectural Press, London.
- Carmona, M. , Tim, T. Oc. & Tiesdell, S. )2003(. Public Places, Urban Spaces, the Dimensions of Urban Design. ,Londan: Architectural press.
- children with special needs. Support for Learning, 25(1(, 25-41.
- Degen,. M. M. (2008(. Sensing Cities: Regenerating Public Life in Barcelona and Manchester. London: Routledge studies in Human Geography.
- Harrison, S. and Dourish, P,(1996), Re-Place-ing space: The roles of place and space in collaborative systems. proc. CSCW 96. ACMM Press.
- Hazreena, H. )2010(. Using the sensory garden as a tool to enhance the educational development and social interaction of
- Hummon, D(1992), Community Attachment: Local Sentiment & Sense of place, plenum, NewYork.
- Madanipour, Ali. )2011(. “Urban design wisdom”. Translated By Bahador Zamani. Tehran: Tehran University Press. [in Persian]
- McCunn ,Lindsay J. , and Robert Gifford. 2018. Spatial navigation and place imageability in sense of place. Cities. no. 74: 208-218.
- Norberg schulz,christen(1975), Meaning inwestern architecture, praeger publishers,New York.
- Picker, John M. )2003(. “Victorian Soundscapes”. Oxford: Oxford University Press.
- Relph, E. (1976), Place and placelessness, pion,London.
- Relph, E. (1976). “”Place and Placelessness, Pion, London.
- Seamon, David & Sowers, Jacob(2008), Place & Placelessness, Edward Relph, Human Geography,London: Sage.
- Seamon, David(1982),The phenomenologicalcontribution to environmental psycology, Journalof environmental psycology, no 2, p 119-140.
- Shamai, Shmuel(1991), Sense of place: Anempirical measurement, Israel geoforum vol 22, p347-358.
- Steele, Fritz (1981). “The Sense of Place”, CBI Publishing Company, Boston
- http: // argetejari. com/tabid/113/Default. aspx.
- http: //www. kojaro. com/2016/2/18/117239/tajrish-bazaar-dailylife