The Effect of Latent Energy from Totem Phenomena and Their Effect on Architectural Space

Document Type : Analytic Review

Authors

Islamic Azad University, Tabriz

Abstract
Statement of Problem: In dealing with the wonders of creation in nature and its elements, the primitive man considers himself insignificant and inferior in front of the world and its vastness. Man considers nature to be alive and imagines a supernatural force for each manifestation of existence. Totems are inanimate. Totemism is related to systems derived from symbols or representations of human affiliations to animals, plants, and fundamental and human belief objects based on totems.

Objectives: Investigating totem and totemism from a psychological point of view and finding a unique method to explore the human mind and the effects left in the design of built spaces.

Research Method: It is based on analytical and descriptive studies and it has been investigated and analyzed by studying library sources and it has been compiled based on mutual relationships and comparison between independent variables and theories and totems in different religions and dependent variables.

Findings: In the knowledge of totem and totemism, understanding many amazing aspects of animals, plants and objects seemed to be impossible for humans and this led to their sanctification; Of course, the holiness that followed fear and respect. Such a view and thought caused the emergence and spread of beliefs such as animism, reincarnation and totemism.

Conclusion: Totemism and belief in totems and taboos was one of the ancient beliefs and a topic related to the history of early humans, which is considered one of the early examples of human religions. The practical consequences of these beliefs in the lives of early humans led to the emergence of rituals and practices in which the importance of animals and plants was emphasized, whose effects on the design of spaces and beliefs of the current generation are clearly evident.





Keywords


1) دورکیم، امیل؛(1384)، صور بیانی حیات دینی، ترجمه: باقر پرام، چاپ دوم، تهران: نشر مرکز.
2) آزادگان، جمشید؛(1392)، تاریخ ادیان ابتدایی و قدیم، چاپ هفتم، تهران: انتشارات سمت.
3) فروید، زیگموند؛(1362)، توتم و تابو، ترجمه: ایرج پور باقر، تهران: نشر آسیا.
4) استروس، کلودلوی؛(1386)، توتمیسم، ترجمه: مسعود راد، چاپ دوم، تهران: نشر توس.
5) ملک ثابت، فاطمه؛(1399)، واکاوی توتم و تابو در عناصر بصری دوران ایران باستان با تاکید بر دوران هخامنشی، پژوهش در هنر و علوم انسانی، جلد یک، سال پنجم، شماره 9(پیاپی 32)، صص 49- 41.
6) حق طلب، طاهره؛ کاروان، فرهاد؛(1391)، مسجد، تجلی گاه معماری قدسی، هفت حصار، سال اول، شماره اول، صص 28- 21.
7) محسنیان راد، مهدی؛ باهنر، ناصر؛(1390)، هنجارهای مرتبط با مکان ها و زمان های مقدّس در سه کتاب مقدّس، دو فصلنامه الهیّات تحقیقی، شماره 5، صص 72- 35.
8) باستید، روژه؛(1370)، دانش اساطیر، ترجمه: جلال ستّاری، تهران: نشر توس.
9) جعفری، حسن؛(1387)، دین و اسطوره: بررسی فلسفی نظریه میرچا الیاده پیرامون اسطوره، نیمسال نامۀ تخصصیِ پژوهشنامۀ ادیان، سال دوّم، شمارۀ چهارم.
10) بهار، مهرداد؛(1389)، پژوهشی در اساطیر ایران، چاپ هشتم، تهران: نشر آگاه.
11) توسل پناهی، فاطمه؛(1391)، توتم و تابو در شاهنمامه: با نگاهی به یادگار زریران و کارنامه اردشیر بابکان، تهران: نشر ثالث.
12) فریزر، جیمزجرج؛(1388)، شاخه زرین(پژوهشی در جادو و دین)، ترجمه: کاظم فیروزمند، چاپ ششم، تهران: نشر آگاه.
13) Poole, R. "Introduction" in C.Lévi-Strauss, Totemism, Harmondsworth: Penguin, 1969.
14) Lévi-Strauss, Claude, Structural Anthropology, translated by Allen Lane, London: The Penguin Press, 1968.
15) Lévi-Strauss, C. Totemism, Harmondsworth: Penguin, 1969.
16) سامع، محمد؛(1370)، توتم و توتمیسم، رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره 9، صص 62-60.
17) صحت منش، رضا؛(1398)، خوانِش توتمی نقوش جانوری تمدن حوزه ی هلیل رود جیرفت(هزاره ی سوم قبل از میلاد)، پژوهش های باستان شناسی ایران، دوره نهم، شماره 20.
18) عرب بیگی، ابوالفضل؛ اکبری، عباس؛(1395)، منشأ نقوش کاش یهای کاخ قبادآباد ترکیه با نگاهی تطبیقی به آثار ایران و سوریه، فصلنامه نگره، شماره 39، صص 60- 47.
19) www.pbsa.com
20) اتینگهاوزن، ریچارد و گرابار، الگ. ١٣٨٣ . هنر و معماری اسلامی ١. ترجمة یعقوب آژند. تهران: سمت.
21) صداقت، نفیسه؛(1398)، نقوش نمادین گیاهان بر روی آثار گچبری، مهر و نقش برجسته های دوره ساسانی، فصلنامه علمی تخصصی باستان شناسی ایران، دانشگاه آزاد واحد شوشتر، دوره 9، شماره 1(پیاپی 1)، صص 143- 126.
22) الیاده، میرچا؛(1394)، رساله در تاریخ ادیان، ترجمه: جلال ستاری، چاپ پنجم، تهران: نشر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش).
23) آریان پور، علیرضا؛(1366)، پژوهشی در شناخت باغهای ایران و باغهای تاریخی شیراز، چاپ اول، تهران: نشر فرهنگسرای یساولی.
24) فلاحت، محمدصادق؛(1385)، مفهوم حس مکان و عوامل شکل دهنده آن، نشریه هنرهای زیبا، شماره 26.
25) sadri, mina, (1387), sorat va maana dar honar deni, mirath farhangi-e zanjan. http://www.allamaiqbal.com/webcont/196/eng-a.html
26) Rahimian, saied, (1386), tajali va zohor dar irfan nazari, hozye e;miye qom pub.
27) گودرزی، کوروش؛ حسینی موخر، سید محسن؛ روزبه، محمدرضا؛(1395)، بررسی و تحلیل تجلّی زمان و مکان مقدّس اساطیری در عرفان، با توجّه به متون برگزیده، نثر عرفانی فارسی تا قرن هفتم هجری، فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، سال دوازدهم، شماره 45، صص 248- 217.
28) Bolkhari, hasan, (1388), bahthi dar zibaeeshenasi quran, hamshahri mah.
29) Dossey & Guazetta, (2000) in Affandy, Rio. Retrieved March 25 2012 from http://riosmart.blogspot.com/2011/10/konsep-spiritual-lansia.html.
30) Heidaria, Ali Akbar. Tojar Samira. Ghalavandb, Behzad. VasighcMaking The Public Spaces With Spiritual Strategy in Bushehr, Procedia - Social and Behavioral Sciences 159 ( 2014 ) 722 – 731
31) Relph, E. (1976). Place and Placelessness. London: Pion Limited.
32) Steele, F. (1981). THE SENSE OF PLACE. Boston, Massachusetts: CBI Publishing Company, Inc.
33) Tuan, Y.-F. (1977). Space and Place: The Perspective of Experience. London: Edward Arnold (Publishers) Ltd.
34) Hidalgo, M. C., & HernÁNdez, B. (2001). PLACE ATTACHMENT: CONCEPTUAL AND EMPIRICAL QUESTIONS. [doi:10.1006/jevp.2001.0221]. Journal of Environmental Psychology, 21(3), 273-281.
35) Proshansky, H. M. (1978). The City and Self-Identity. Environment and Behavior, 10(2), 147-169. doi: 10.1177/0013916578102002
36) Twigger-Ross, C. L., & Uzzell, D. L. (1996). Place and identity processes. Journal of Environmental Psychology, 16(3), 205-220.
37) Trentelman, C. K. (2009). Place Attachment and Community Attachment: A Primer Grounded in the Lived Experience of a Community Sociologist. Society & Natural Resources, 22(3), 191-210. doi: 10.1080/08941920802191712
38) Proshansky, H. M., Fabian, A. K., & Kaminoff, R. (1983). Place-identity: Physical world socialization of the self. Journal of Environmental Psychology, 3(1), 57-83. doi: 10.1016/S0272-4944(83)80021-8
39) Altman, I., & Low, S. M. (1992). Place Attachment: Plenum Press.
40) Watts, A.: Buddhism: The Religion of Non-Religion. Boston: Tuttle Publishing, 1999.
41) Nikolova, Antoaneta,. SACRED PLACES IN BUDDHISM OR THE PLACE OF THE SACRED IN BUDDHISM, The South-West University (Blagoevgrad, Bulgaria), RAPHISA. Revista de Antropología y Filosofía de lo Sagrado Review of Anthropology and Philosophy of the Sacrum. ISSN: 2530-1233 Nº 2, diciembre (2017) pp.: 67-79
42) Mbiti, J.S. (1969) African Religions and Philosophy. New York: Doubleday.
43) رحمدل، سمانه؛(1394)، جزوه انسان، طبیعت، معماری، https://rahbordshomal.ac.ir.
44) Pati, George. 2016. SACRED SPACES AND OBJECTS:THE VISUAL, MATERIAL, AND TANGIBLE, BRAUER MUSEUM OF ART, APRIL 13.
45) http://www.designcurial.com