شهرسازی پساکرونا: به‌کارگیری رویکرد شهر 15 دقیقه‌ای در شهرهای ایران (نمونه موردی: مهرشهر کرج)

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد

2 استادیار

چکیده
مسئله: پاندمی کرونا آسیب‌پذیری شهرها را در شرایط فعلی‌شان نشان داد و یکی از محرک­های قوی برای نیاز به بازاندیشی ریشه‌ای در برنامه‌ریزی شهری را آشکار کرد. یکی از رویکردهای نظری که در شرایط همه­گیری مورد توجه برخی از کشورهای توسعه یافته قرار گرفت، رویکرد شهر 15-دقیقه‌ای است که تراکم بهینه، مجاورت عملکردهای مکمل و سازگار از اصول اساسی آن می‌باشد.

اهداف: هدف مقاله بررسی مفهوم شهر 15 دقیقه‌ای، شناسایی مولفه‌های دستیابی به آن و نحوه انطباق آن در نمونه موردی مطالعه مهرشهر کرج است.

روش­ ها: از موضع هدف پژوهش حاضر کاربردی و به لحاظ روش تحقیق ماهیت توصیفی- تحلیلی دارد. در تحلیل بررسی دسترسی به کاربری­های شاخص که از محورهای کلیدی در شهر 15-دقیقه‌ای است از تحلیل شبکه معابر پیاده در نرم­افزار GIS بهره برده شد و با استفاده از تکنیک SWOT و QSPM به تعیین و اولویت­بندی راهبردهایی برای توسعه آتی محدوده مطالعاتی در راستای شهر 15 دقیقه­ای پرداخته شد.

یافته­ ها: عدم وجود تنوع عملکردی (خلاء در کاربری­های آموزشی، مذهبی و درمانی) و نبود پیوستگی مسیر و کفسازی بسیار نابسامان برای پیاده از جمله مهمترین مسائل پیشروی این محدوده برای انطباق با رویکرد شهر 15 دقیقه‌ای است.

نتیجه­ گیری: تامین ایمنی و امنیت افراد پیاده و دوچرخه سوار، تامین زیرساخت و خدمات مورد نیاز پیاده­روی و دوچرخه­سواری، به­کارگیری اصول کاربری اراضی مختلط و چندگانه و توزیع متعادل خدمات از مهمترین راهبردهای پیشنهادی پژوهش حاضر برای این محدوده جهت انطباق با رویکرد 15دقیقه‌ای و تاب‌آور در برابر پاندمی‌های احتمالی آتی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


1. IRENA, The post-COVID recovery: An agenda for resilience, development and equality. 2020, International Renewable Energy Agency Abu Dhabi, United Arab Emirates.
2. Allam, Z. and D.S. Jones, Pandemic stricken cities on lockdown. Where are our planning and design professionals [now, then and into the future]? Land use policy, 2020. 97: p. 104805.
3. Moreno, C., et al., Introducing the “15-Minute City”: Sustainability, resilience and place identity in future post-pandemic cities. Smart Cities, 2021. 4(1): p. 93-111.
4. Adkins, L., M. Cooper, and M. Konings, Class in the 21st century: Asset inflation and the new logic of inequality. Environment and planning A: economy and space, 2021. 53(3): p. 548-572.
5. Richards, G., Cultural tourism: A review of recent research and trends. Journal of Hospitality and Tourism Management, 2018. 36: p. 12-21.
6. LePan, N., Visualizing the history of pandemics. Visual Capitalist, 2020. 14.
7. Antunes, M.E., M. Kelkar, and S. Agarwal, Future-proofing cities in a post-pandemic world.
8. Weng, M., et al., The 15-minute walkable neighborhoods: Measurement, social inequalities and implications for building healthy communities in urban China. Journal of Transport & Health, 2019. 13: p. 259-273.
9. Whittle, N., The 15-Minute City Global Change Through Local Living. Luath Press Ltd 2021.
10. Chen, Q. and A.T. Crooks. Delineating a'15-minute city' an agent-based modeling approach to estimate the size of local communities. in Proceedings of the 4th ACM SIGSPATIAL International Workshop on GeoSpatial Simulation. 2021.
11. Pozoukidou, G. and Z. Chatziyiannaki, 15-Minute City: Decomposing the new urban planning eutopia. Sustainability, 2021. 13(2): p. 928.
12. Hooper, M.W., A.M. Nápoles, and E.J. Pérez-Stable, COVID-19 and racial/ethnic disparities. Jama, 2020. 323(24): p. 2466-2467.
13. The State of Victoria Department of Environment, L., Water and Planning 20-Minute Neighbourhoods Creating a more liveable Melbourne. 2019.
14. Emery, T., & Thrift, J., 20-Minute Neighbourhoods. Town and Country Planning Association, 2021.
15. Ewing, R. and R. Cervero, Travel and the built environment: a synthesis. Transportation research record, 2001. 1780(1): p. 87-114.
16. Salingaros, N.A., Compact city replaces sprawl. Chapter in: Crossover: Architecture, Urbanism, Technology, Edited by Arie Graafland & Leslie Kavanaugh (010 Publishers, Rotterdam, Holland), 2006: p. 100-115.
17. Cervero, R. and K. Kockelman, Travel demand and the 3Ds: Density, diversity, and design. Transportation research part D: Transport and environment, 1997. 2(3): p. 199-219.
18. Lehmann, S., Sustainable urbanism: towards a framework for quality and optimal density? Future Cities and Environment, 2016. 2(1): p. 1-13.
19. Reid, C., Anne Hidalgo Reelected as Mayor of Paris Vowing to Remove Cars and Boost Bicycling and Walking. London: Forbes. Available at: https://www. forbes. com/sites/carltonreid/2020/06/28/anne-hidalgo-reelected-as-mayorof-paris-vowing-to-remove-cars-and-boost-bicycling-and-walking, 2020.
20. Sisson, P., What is a 15-minute city. City Monitor, September, 2020. 21.
21. Marquet, O. and C. Miralles-Guasch, The Walkable city and the importance of the proximity environments for Barcelona’s everyday mobility. Cities, 2015. 42: p. 258-266.
22. DeLisle, J. and T. Grissom, An empirical study of the efficacy of mixed-use development: the Seattle experience. Journal of Real Estate Literature, 2013. 21(1): p. 25-57.
23. Toker, Z. and K. Pontikis, An inclusive and generative design process for sustainable urbanism: the case of Pacoima. Journal of Urbanism, 2011. 4(1): p. 57-80.
24. Brookfield, K., Residents’ preferences for walkable neighbourhoods. Journal of urban Design, 2017. 22(1): p. 44-58.
25. Nabil, N.A. and G.E. Abd Eldayem, Influence of mixed land-use on realizing the social capital. HBRC Journal, 2015. 11(2): p. 285-298.
26. Rodríguez-Pose, A. and V. von Berlepsch, Does population diversity matter for economic development in the very long term? Historic migration, diversity and county wealth in the US. European Journal of Population, 2019. 35(5): p. 873-911.
27. Stamatiadis, N., G. Pappalardo, and S. Cafiso. Use of technology to improve bicycle mobility in smart cities. in 2017 5th IEEE International Conference on Models and Technologies for Intelligent Transportation Systems (MT-ITS). 2017. IEEE.
28. Neves, A. and C. Brand, Assessing the potential for carbon emissions savings from replacing short car trips with walking and cycling using a mixed GPS-travel diary approach. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 2019. 123: p. 130-146.