ارائه یک چارچوب نظری برای تبیین ارجاعات کانسپت‌های معماری بر پایه تفسیرهای نمایه‌ای

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

دانشگاه تربیت مدرس

چکیده
اهداف: علیرغم ظرفیت‌های موجود در ایده ارجاع بر پایه مفهوم نمایه پیرس برای برقراری ارتباط بین کانسپت معماری با سه مولفه فرم، محتوا و بافتار برای تبیین ارجاعات کانسپت‌های معماری، تا کنون مطالعه جامعی در این زمینه صورت نگرفته است. بر این پایه، هدف این پژوهش ارائه یک چارچوب نظری مدون بر مبنای ایده ارجاع می‌باشد که شاخص‌های آن قابلیت تبیین ارجاعات کانسپت‌های معماری را دارا باشد.

روش‌ها: با استفاده از روش استدلال منطقی، در قالب پژوهشی کیفی و اسنادی، مدل‌های موجود در خصوص روش‌های شکل‌گیری کانسپت‌های معماری مورد بررسی و تطبیق قرار گرفته‌اند. در این راستا گردآوری داده‌ها از طریق بررسی قاعده‌مند ادبیات موجود و تحلیل داده‌ها بر پایه رویه کیفی تحلیلی- تفسیری بوده است که شامل دو مرحله استخراج گزاره‌های توصیفی و تطبیق متون می‌باشد.

یافته‌‌ها: خروجی پژوهش، چارچوب نظری مدونی شامل42 شاخص تبیینی است که در ذیل سه مولفه اصلی فرم، محتوا و بافتار و شش زیرمولفه‌ تحلیلی ترکیب‌بندی فرمی، فرآیند تکاملی ترادیسش فرمی، جنبه‌های معنایی، برنامه فضایی، ظرفیت‌های طبیعی بستر و ظرفیت‌های بستر مصنوع دسته‌بندی شده‌اند.

نتیجه‌گیری: چنانچه کانسپت معماری را به مثابه مدلول و عوامل تعیین کننده کانسپت را به مثابه دال‌هایی در نظر بگیریم، آنگاه عوامل موثر در شکل‌گیری کانسپت را می‌توان به مثابه ارجاعاتی دانست که بر پایه تفسیرهای نمایه‌ای قابل تبیین می‌باشند. بر مبنای این سیستم تبیینی مجموعه عواملی که در پردازش کانسپت‌های معماری نقش دارند در یک تقسیم‌بندی کلی در قالب ارجاعات فرمی، ارجاعات محتوایی و ارجاعات بافتاری قابل تبیین می‌باشند.

کلمات کلیدی: کانسپت معماری، ایده ارجاع، ارجاعات کانسپت معماری، روش‌های طراحی، فرم، محتوا، بافتار

کلیدواژه‌ها


[1] Mallgrave, H. F., & Goodman, D. (2012). Introduction to Architectural Theory: 1968 to the Present. Malden, MA: Wiley-Blackwell.
[2] Jencks, C. (2011). The story of post-modernism: Five decades of the ironic, iconic and critical in architecture. Chichester, West Sussex: Wiley.
[3] Hale, J. A. (2000). Building ideas: An Introduction to Architectural Theory. Chichester: John Wiley.
[4] Hays, K. M. (1998). Architecture theory since 1968. Cambridge, Mass: The MIT Press.
[5] Nesbitt, K. (1996). Theorizing a new agenda for architecture: An anthology of architectural theory 1965-1995. New York: Princenton Architectural Press.
[6] Frampton, K. (2007). Modern Architecture: A Critical History. London: Thames & Hudson.
[7] McGinty, T. (1979). Concepts in Architecture. In J. C. Snyder and A. J. Catanese (Eds.), Introduction to Architecture, (pp. 208-237). New York: Mc Graw- Hill Book Company.
[8] Frederick, M. (2007). 101 things I learned in architecture school. Cambridge, MA: MIT Press.
[9] Nadimi, H. (1998). An inquiry into the design process. Soffeh, 9(29), 95-103.
[10] Ashtari, B., Yeganeh, M., Bemanian, M., Daneshjoo, K. (2021a). Nature-inspired Architectural Concepts for Challenging Spatial Boundaries. Journal of Environmental Science Studies, 6(2), 3757-3772.
[11] Ashtari, B. & Yeganeh, M. (2020, February). A Critical Collation: ‘Architectural Concept’ vis-à-vis ‘Preliminary Formal Configuration’. In proceedings of 7th National Conference on Applied Research in Civil Engineering, Architecture and Urban Management. Tehran: Khajeh Nasir Toosi University of Technology. https://civilica.com/doc/1255204/
[12] Ashtari, B., Yegane, M., Daneshjoo, K. (2022). Contemplation on the Potential of Nature in Developing Inventive Architectural Concepts. International Journal of Architecture and Urban Development, 12(1), 71-84. doi: 10.30495/ijaud.2022.17401
[13] Darke, J. (1979). The primary generator and the design process. Design Studies, 1(1), 36–44. doi:10.1016/0142-694x(79)90027-9
[14] Rowe, P. G. (1987). Design Thinking. Cambridge, Mass; MIT Press.
[15] Ansari, H. (2009). processors and generators in architectural disign process. Honar-Ha-Ye-Ziba: Memary Va Shahrsazi, 1(39), 5-14. doi: 10.22059/jfaup.2018.68315
[16] Hadiyan, M., Pourmand, H. (2014). Concept in Architecture; A Necessity in Design Process and Challenges of its Education in Architecture Colleges. Journal of Applied Arts, 03(vol.4), 73-80. doi: 10.22075/aaj.2014.381
[17] Liu, Y.-C., Chakrabarti, A., & Bligh, T. (2003). Towards an “ideal” approach for concept generation. Design Studies, 24(4), 341–355. doi:10.1016/s0142-694x(03)00003-6
[18] Heylighen, A., & Martin, G. (2005). Chasing concepts during design: A photo shoot from the field of architecture. Artificial Intelligence for Engineering Design, Analysis and Manufacturing, 19(4), 289-299. doi:10.1017/S0890060405050201
[19] Nadimi, H., & Shariat Rad, F. (2012). Sources of Architectural Design Ideation A Reflection on the Ideation Process of Eight Iranian Professional Architects. Honar-Ha-Ye-Ziba: Memary Va Shahrsazi, 17(2), 5-14. doi: 10.22059/jfaup.2012.30155
[20] Masoud, M., Valid Maghreby, S., & Hosseini Yazdi, S. S. (2012). Role of Analogy in Architectural Design Process. Soffeh, 21(2), 33-42.
[21] Panahi, S., Hashempour, R., & Islami, S. (2014). The Mind Architecture, from the "Idea" to the "Concept". Hoviatshahr, 8(17), 25-34.
[22] Mahmoodi, A. S., & Bastani, M. (2018). Conceptualization Methods in the Design Process of Architecture. Honar-Ha-Ye-Ziba: Memary Va Shahrsazi, 23(1), 5-18. doi: 10.22059/jfaup.2018.238916.671776
[23] Belton, R. J. (1996). The Elements of Art. In Art History: A Preliminary Handbook. Retrieved from https://fccs.ok.ubc.ca/about/links/resources/arthistory/elements.html
[24] Tschumi, B. (2005). Event-cities 3: Concept vs. Context vs. Content. Cambridge, MA: MIT Press.
[25] Tschumi, B. (2010). Event-cities 4: Concept-form. Cambridge, MA: MIT Press.
[26] Tschumi, B. (2012). Architecture Concepts: Red is Not a Color. New York: Rizzoli.
[27] Eisenman, P. (1998). Diagram: An Original Scene of Writing. ANY: Architecture New York, (23), 27-29. Retrieved from www.jstor.org/stable/41856097
[28]Eisenman, P. (1999). The Diagram and the Becoming Unmotivated of the Sign. In P. Eisenman, Diagram Diaries, (pp. 210-215). London: Thames & Hudson.
[29] Eisenman, P. (2004). Digital Scrambler: From Index to Codex. Perspecta, 35, 40-53.
[30] Eisenman, P. (2014). Aspects of Modernism: Maison Dom-ino and the Self-Referential Sign. Log, 30, 139-151.
[31] Groat, L., & Wang, D. (2013). Architectural research methods. New York, NY:
Wiley.
[32] Broadbent, G (1973). Methodology in the service of delight, In Proceedings of the 4th Annual Conference of Environmental Design Research Association-EDRA, pp 314-318.
[33] Lawson, B. (2005). How Designers Think: the design process demystified. (Fourth Edition). Oxford: Architectural Press.
[34] Attoe, W. O. (1979). Theory, Criticism, and History of Architecture. In J. C. Snyder and A. J. Catanese (Eds.), Introduction to Architecture, (pp. 21-45). New York: Mc Graw- Hill Book Company.
[35] Antoniades, A. C. (1990). Poetics of Architecture: Theory of Design. NY: Van Nostrand Reinhold.
[36] Quantrill, M. (1997). The Other Side of the Moon, or Design Theory in the Contexts of Nature, Culture, and Function. Journal of Architectural Education (1984-), 51(2), 127-135. https://doi.org/10.2307/1425453
[37] Jenks, C. (2002). The New Paradigm in Architecture Theory: The Language of Postmodernism. New Haven: Yale University Press.
[38] Brawne. (2003). Architectural thought: The design process and the expectant eye. London: Architectural press.
[39] Jormakka, K., Kuhlmann, D., & Schürer, O. (2014). Basics design methods. Basel: Birkhäuser.