فصلنامه علمی _ رتبه ب

مؤلفه‌های طراحی شهری پردیس دانشگاهی سلامت‌بخش از دیدگاه دانشجویان

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه شهید بهشتی، گروه برنامه ریزی و طراحی شهری و منطقه ای

2 استادیار دانشگاه شهید بهشتی، گروه برنامه ریزی و طراحی شهری و منطقه ای

چکیده
پردیس‌های دانشگاهی فضاهایی هستند که دانشجویان در آن‌ها همواره با تجارب متعدد آموزش و یادگیری در کنار چالش‌های متعددی ازجمله فشارهای تحصیلی و اجتماعی رو‌‌برو می­باشند که تاثیرات منفی بر سلامت روان و جسم آن‌ها دارد. این موضوع اهمیت وجود فضاهای سلامت‌بخش در پردیس‌های دانشگاهی جهت کاهش سطح استرس و بازیابی تمرکز برای یادگیری کاراتر را دوچندان می‌کند. ازاین‌رو هدف مطالعه حاضر، واکاوی ارتباط بین نیاز دانشجویان به کاهش سطح استرس و بازیابی تمرکز برای یادگیری با میزان سلامت‌بخشی حوزه دانشکده علوم پایه از پردیس دانشگاهی فردوسی مشهد، و تدوین چارچوب مفهومی معطوف به ارتقای سلامت روان دانشجویان از طریق طراحی شهری سلامت‌بخش است. مطالعه حاضر از نوع کیفی بوده و گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه ساختاریافته با 33 نفر از دانشجویان دانشکده علوم پردیس دانشگاه فردوسی و تحلیل داده ­ها با استفاده از تحلیل کیفی مصاحبه ­های پیاده­ سازی شده انجام شد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که از منظر دانشجویان دانشکده علوم، سلامت‌بخشی این محیط دانشگاهی با کیفیت‌های خلوت‌گزینی و آرامش، پیاده‌مداری، عرصه همگانی باکیفیت، پیوند با طبیعت، خوانایی و گستردگی، سازگاری، و اجتماع‌پذیری معنا می­ یابد. بنابراین سلامت دارای بعد فضایی است و بازیابی روانی دانشجویان می­تواند با حضور در فضاهای باز و نیمه‌باز در کنار عناصر طبیعی همچون کال، درختان و پوشش گیاهی همراه با ارتقا دیگر کیفیات طراحی شهری سلامت‌بخش در محدوده دانشکده علوم فردوسی مشهد تسهیل ‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Urban Design Dimensions of a Restorative University Campus from the Perspective of Students

نویسندگان English

Masume Ghodosian 1
Pantea Hakimian 2
1 Student of Urban design, Shahid Beheshti University, Department of urban and regional planning and design.
2 Assistant professor, Shahid Beheshti University, Department of Urban and regional planning and design
چکیده English

Students on university campuses constantly encounter a variety of teaching and learning environments in addition to a range of difficulties, such as social and academic demands that are detrimental to their mental and physical well-being. This issue is heightened by the significance of creating healthy and restorative areas in universities to lower stress levels and restore concentration for more effective studying. The present research therefore aims to explore the students’ needs and preferences for restorative areas in the Faculty of Science at Ferdowsi University Campus in Mashhad, as well as to develop a conceptual framework demonstrating key urban design components of a restorative university campus. The present research is qualitative. 33 students from Ferdowsi University`s Faculty of Sciences participated in the structured interviews to collect data, which was then analyzed utilizing a qualitative content analysis of the conducted interviews. The study`s findings demonstrate that, from the students' viewpoint, the university campus environment has been restored through the following qualities: serene and refuge, walkability, high-quality public space, linkage to nature, coherence and extent, compatibility, and sociability. Therefore, there is a spatial component to health, and students` mental restoration can be aided by being in open and semi-open places near natural features like trees, plants, and other qualities of urban design that promote health.

کلیدواژه‌ها English

University campus
Restorative environments
Nature
Urban Design
Ferdowsi University of Mashhad
[1] WHO. (2012). Quality of life. The World Health Oraganization.
]2[ کامل‌نیا، حامد (1396). مفاهیم پایه در معماری دانشگاه، مشهد: دانشگاه فردوسی، چاپ دوم.
[3] Marcus, C. C. (1999). Healing gardens: Therapeutic benefits and design recommendations. John Wiley & Sons.
[4] Ulrich, R. S. (1984). View through a window may influence recovery from surgery. science, 420--421.
]5[ دفتر فنی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد. (1394). طرح جامع پردیس دانشگاه فردوسی مشهد. پردیس دانشگاه فردوسی مشهد.
[6] Gisolfi, P. (2004). The Evolving Campus. College Planning & Management.
[7] Daniel R. Kenney, R. D. (2005). Mission and Place: Strengthening Learning and Community through Campus Design. Rowman & Littlefield Publishers.
[8] Chapman, M. P. (2006). American Places: In Search of the Twenty-First Century Campus. ACE/Praeger Series on Higher Education. ERIC.
[9] Strange, C. C. (2001). Educating by Design: Creating Campus Learning Environments That Work. The Jossey-Bass Higher and Adult Education Series. ERIC.
[10] Orr, D. W. (1994). Earth in mind: On education, environment, and the human prospect. ERIC.
[11] Dober, R. P. (1963). Campus Planning. Reinhold Publishing Corporation.
[12] Haines, G. a. (n.d.). Analysis of campus traffic problems. Transportation Research Record, 1-12.
[13] (ULI), U. L. (2015). Building healthy places toolkit, Strategies for enhancing health in the built environment. Retrieved from https://uli.org/wp-content/uploads/ULI-Documents/Building-Healthy-Places-Toolkit.pdf
[14] Dober, R. P. (2000). Campus landscape: Functions, forms, features. John Wiley & Sons.
[15] Kaplan, R. a. (1989). The experience of nature: A psychological perspective. Cambridge university press.
[16] Joye, Y. a. (n.d.). Restorative environments. Environmental psychology: An introduction, 65--75.
[17] Ulrich, R. S. (1984). View through a window may influence recovery from surgery. science, 420--421.
[18] Bird, W. (2004). Can Green Space and Biodiversity Increase Levels of. Royal Society for the Protection of Birds.
[19] Wilcken, A. H. (2021). The Healing Landscapes of USU: Discovering Spaces of Potential Mental Restorativeness: A Geospatial Analysis of USU Campus
[20] Ulrich, R. S. (1991). Stress recovery during exposure to natural and urban environments. Journal of environmental psychology, 201--230.
[21] Ackerman, C. E. (2018, Nov 13). What is Kaplan’s Attention Restoration Theory (ART)? Retrieved from positive psychology: https://positivepsychology.com/attention-restoration-theory/
[22] Grahn, P. a. (2010). The relation between perceived sensory dimensions of urban green space and stress restoration. Landscape and urban planning}, 264--275.
[23] Stigsdotter, U. K. (2020). From research to practice: Operationalisation of the eight perceived sensory dimensions into a health-promoting design tool. Alam Cipta, 57--70.
[24] Cartlidge, N. a. (2015). Urban design guidelines for places with restorative values. State of Australian Cities National Conference. Urban Research Program.
[25] Graneheim, U. H.-M. (2017). Methodological challenges in qualitative content analysis: A discussion paper. Nurse education today, 29—34.
[26] Gulwadi, G. B., Mishchenko, E. D., Hallowell, G., Alves, S., & Kennedy, M. (2019). The restorative potential of a university campus: Objective greenness and student perceptions in Turkey and the United States. Landscape and Urban Planning, 187, 36-46.
[27] Lu, M., & Fu, J. (2019). Attention restoration space on a university campus: exploring restorative campus design based on environmental preferences of students. International journal of Environmental research and public health, 16(14), 2629.
[28] Payne, E. A., Loi, N. M., & Thorsteinsson, E. B. (2020). The restorative effect of the natural environment on university students' psychological health. Journal of Environmental and Public Health, 2020.
[29] Hipp, J. A., Gulwadi, G. B., Alves, S., & Sequeira, S. (2016). The relationship between perceived greenness and perceived restorativeness of university campuses and student-reported quality of life. Environment and Behavior, 48(10), 1292-1308.
[30] Ha, J., & Kim, H. J. (2021). The restorative effects of campus landscape biodiversity: Assessing visual and auditory perceptions among university students. Urban forestry & urban greening, 64, 127259.
[31] Project for Public Spaces (Ed.). (2000). How to turn a place around: A handbook for creating successful public spaces. Project for Public Spaces (PPS).
]32 [لنگ، جان (1381). آفرینش نظریه معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط. ترجمه علیرضا عینی­فر، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
[33] Lau, S. S. Y., Gou, Z., & Liu, Y. (2014). Healthy campus by open space design: Approaches and guidelines. Frontiers of Architectural Research, 3(4), 452-467.