شناسایی مولفه های معماری موثر در برندسازی شهری (مطالعه موردی:شهر یزد)

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار،گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استاد تمام ،گروه شهرسازی، واحدعلوم وتحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.

چکیده
هدف: شهرها در حال تبدیل شدن به قهرمان بین مناطق جغرافیایی هستند. رقابت بین شهرها برای تثبیت اعتبار به عنوان بهترین انتخاب برای بازدیدکنندگان، سرمایه گذاران، کسب و کار در شهر، در حال تشدید است. بعضی شهرها ویژگی‌‌‌‌‌‌‌های منحصر به فردی دارند که سبب می‌شود تصویری مشخص از آنها در ذهن شکل بگیرد. این نوشتار با شناسایی اصلی ترین مولفه‌‌های معماری تاثیرگذار در برندسازی شهری شهر یزد و پس از آن مقایسه میزان تاثیرگذاری این مولفه‌ها باهم و اولویت‌بندی آنها به ترتیب اهمیت نگاشته شده است.

روش: پژوهش با پرسشنامه ای که برای دو گروه، 1) گروهی 35 نفره از جامعه متخصصین 2) گروهی 110 نفره از افراد عادی تهیه شد، انجام شده است. در انتخاب نمونه گروه 1 از روش نمونه گیری گلوله برفی و برای انتخاب نمونه در گروه 2 از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است.

یافته ها: این تحقیق کاربردی و براساس ماهیت داده از نوع کیفی است. بررسی تمامی مولفه‌ها در دو جامعه آماری طبق آزمون spss انجام شد و تمامی مولفه‌ها بر برندسازی شهر یزد تاثیر قابل توجهی داشتند. میزان تاثیر‌گذاری مولفه‌ها بر برندسازی شهر یزد در دو جامعه آماری میان متخصصین معمار و شهرساز و بین افراد عادی از لحاظ الویت بندی تفاوت داشت.

نتیجه گیری: در بین افراد عادی بافت معماری بیشترین تاثیر را بر برندسازی شهر یزد داشته و درمیان افراد متخصص نماد و نشانه ها مانند عناصری مثل بادگیر، ساباط و .... بیشترین تاثیر را در برندسازی شهر یزد داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[1] Boisen, M., Groote, P., Terlouw, K. et al. Patterns of place promotion, place marketing and/or place branding in Dutch municipalities. Place Brand Public Dipl 14, 78–88 (2018).
[2] Kavaratzis, M. From city marketing to city branding: Towards a theoretical framework for developing city brands. Place Brand Public Dipl 1, 58–73 (2004).
[3] Laaksonen, P., Laaksonen, M., Borisov, P. et al. Measuring image of a city: A qualitative approach with case example. Place Brand Public Dipl 2, 210–219 (2006).
[4] Teodoro Luque-Martínez, Salvador Del Barrio-García, José Ángel Ibáñez-Zapata, Miguel Ángel Rodríguez Molina,Modeling a city’s image:The case of Granada,Cities,Volume 24,Issue 5,2007,Pages 335-352.
[5] FIERRO, Á. et al. “Análisis del city branding y la imagen de marca a través de los medios de comuni cación online y el social media: caso Medellín (Colombia)”, Espacios, 2015, 36 (18).
[6] Li Zhang, Simon Xiaobin Zhao,City branding and the Olympic effect: A case study of Beijing,Cities,Volume 26, Issue 5,2009,Pages 245-254.
[7] Kavaratzis, M. and Ashworth, G.J. (2005) City Branding: An Effective Assertion of Identity or a Transitory Marketing Trick? Tijdschrift Voor Economische en Sociale Geografie, 96, 506-514.
[8] Carson, D., Gilmore, A., Perry, C., & Gronhaug, K. (2001). Qualitative marketing research. SAGE Publications.
[9] Jansson, Johan. (2006). Title: The Image of The City - Urban Branding as Constructed Capabilities in Nordic City Regions Nordic Innovation Centre project number: 05009.
[10] Kavaratzis, Mihalis. (2008). From city marketing to city branding: An interdisciplinary analysis with reference to Amsterdam, Budapest and Athens.
[11] Qian, M. (2010). A Study of Success Factors in City Branding: The ISE conceptual Model. Journal of Chinese Marketing. 3(1). pp.58-66.
[12] Hazime, H. (2011). From city branding to e-brands in developing countries: An approach to Qatar and Abu Dhabi African Journal of Business Management, 5(12), 4731-4745.
[13] Prilenska, V. (2012). City branding as a tool for urbanregeneration: towards a theoretical framework. Journal of Riga Technical University: Architecture and urban planning, (6), 12-16.
[15] Rehan, Reeman. (2013). Urban branding as an effective sustainability tool in urban development. HBRC Journal. 10. 10.1016/j.hbrcj.2013.11.007.
[16] Barrera-Fernández, Daniel. (2013). The Relationship of City Branding and Tourist Promotion in the Cases of Plymouth (UK) and Malaga (Spain).
[17] Zenker, S., Braun, E., & Petersen, S. (2017). Branding the destination versus the place: The effects of brand complexity and identification for residents and visitors. Tourism Management, 58, 15-27.
[18] Villar, F. R. C. (2018). City branding and the theory of social representation. Bitacora, 28 (1), 31-36.
[19] Bassem, Doha. (2019) City Marketing & Urban Branding: A New Way to Identify Egyptian Cities through Creating Positive Public Mental Image, Proceedings of the 2ndInternational Conference: Cities’ Identity Through Architecture and Arts, The Academic Research community Publication.
[20] Fakhimzadeh, H., sarvari, H., mahdinia, M. H., & mahmoodzade vashan, M. (2021). Using a Mixed-Method Approach to Analyze the Role of Citizens in the Realization of a City Brand from the Perspective of City Development Plans Interventions (Case Study: Birjand City). Geography (Regional Planning), 10(41), 413-424.
[21] Rehan, Reeman M. & Mohammed Refaat, M. & Abdelaal, Ghina Maher. & Hakim, Rouba Mayyas Gamal.&Ghadah M. Baraat. (2019) Cultural Urban Branding as an Approach Towards Sustainability, Resourceedings, Vol. 2, No.1, pp.11-1.
[22]Karoubi, M., Yavari Gohar, F., mahmoudzadeh, S., Mohammadian Mahmoudjigh, N. (2022). Analyzing Tourism Nation Branding and Tourism Brand Management of Iran in the Large-Scale and Basic Policies of Islamic Republic of Iran. Tourism Management Studies, 16(56), 45- 82.
[23] Dinnie, Keith (2011). City branding: theory and cases. published by Palgrave Macmillan.Florida, R. (2005). Cities and creative class. NewYork: Routladge.
[24] Mahmoudi Azar, S., & Davoudpour, Z. (2018). Urban Branding for the Realization of the Creative City; Providing a Fundamental Data Theory (Case Study Urmia City). Community Development (Rural and Urban Communities), 10(1), 115-136.
[25] Zenker, S., Beckmann, S. Measuring brand image effects of flagship projects for place brands: The case of Hamburg. J Brand Manag 20, 642–655 (2013).
[26] Gold, J.R. and Ward, S.V. (1994) 'Introduction', in J.R. Gold and S.V. Ward, eds.PlacePromotion: the use of publicity and public relations to sell towns and regions,Chichester, JohnWiley, 1-17.
[27] S. Rainisto, Success Factors of Place Marketing: A Study of Place Marketing Practicees in Northern Europe and the United States Heisinki University, Doctoral Dissertation, University of Technology, Helsinki, Finland, 2003.
[28] Helmy, Mona. (2008). Urban branding strategies and the emerging Arab cityscape.
[29] Vahabian, Maryam & Ghanbari, Nowzar & Nori, Said & Kalhornia, Bizhan. (2021). Explain the Components of Urban Branding, Emphasizing the Dimensions of Tourism. Shock and Vibration. 2021.
[30] Vahabian, Maryam & Ghanbari, Nowzar & Nori, Said & Kalhornia, Bizhan. (2021). Explain the Components of Urban Branding, Emphasizing the Dimensions of Tourism. Shock and Vibration. 2021. 1-7. 10.1155/2021/9095302.
[31] Lynch, K. (1960). The image of the city. MIT Press.
[32] Saleh Ahangar, M,. Tizghaalam Zonuzi, Said,. Javidi Nejad, M,.(2022). Analysis and Evaluation of the Cultural Methods` Performance of the Basic Architectural Principles in Iran Society. Hoviat shahr,vol16,NO.49.
[33] Müge Riza, Naciye Doratli, Mukaddes Fasli,City Branding and Identity,Procedia – Social and Behavioral Sciences,Volume 35,2012,Pages 293-300.
[34] Shirvani Dastgerdi, Ahmadreza & De Luca, Giuseppe. (2019). Boosting City Image for Creation of a Certain City Brand. Geographica Pannonica. 23. 23-31.
[35] Nofal, S, Kalbadi, P, Pourjafar, M,.(2009), The Study of Affecting Indicators in Urban Identity, Case Study Jolfa Neighborhood in Isfahan City,Armanshahr,No.3.
[36] Kresl, Peter & Zhang, Xing Quan. (2013). The Competitiveness of Cities.
[37] Sinkien, Jolita. (2009). Competitiveness Factors of Cities in Lithuania.
[38] T. T. Truong, “Smart city and modelling of its unorganized flows using cell machines,” Civil Engineering Journal, vol. 6, no. 5, 2020.
[39] Alalhesabi,M & Moradi,G.(2020),Theoretical analysis of the relationship between urban image components and urban branding. Bagh-e nazar,17(83).73-86.
[40] S. Anholt, Competitive Identity of New Brand Management forNations [In Persian], Tahan Publishers, Chennai, Tamil Nadu, 1st edition, 2013.