سنجش تحلیلی احساسات زیباشناختی در پیاده روی اربعین

نوع مقاله : توصیفی و نظرسنجی

نویسندگان

دانشگاه تربیت مدرس-دانشکده هنر و معماری

چکیده
اربعین نمایشی بی بدیل از تعامل باورهای فرهنگی آئینی با زمان و مکان می باشد. پیاده روی اربعین نمایشی از خلوص باورهای انسانی در عرصه عمل می باشد. پژوهش حاضر بدنبال سنجش جنبه های زیبایی شناختی این مسیر و مولفه های مثبت و منفی آن و ارائه راهکاری برای بهبود نکات مثبت و برطرف نمودن نکات منفی می باشد. سنجش ادراک زیباشناختی و قضاوت آن فرایند بسیار پیچیده ای می باشد که نیازمند مطالعات تجربی و مستلزم مفهوم سازی و سنجش عواطف انسانی می باشد، اندازه گیری مفاهیم احساسی تنها به جنبه های هنری عناصر محدود نمی شود بلکه به طراحی، محیط، طبیعت و حتی پیش زمینه های فکری نیز مربوط است. هدف این پژوهش ارزیابی احساسات زیبایی شناسی زوار در پیاده روی اربعین بوده که اهدافی همچون عوامل موثر بر احساسات زیبایی شناسی، تاثیر محیط بر احساسات زیبایی شناسی در اربعین، تاثیر احساسات بر رضایت افراد و ارائه پیشنهاد برای بهبود محیط و بهبود احساسات زیبایی شناسی زوار نیز در این پژوهش پاسخ داده شده است.

روش این از نوع ترکیبی و به صورت کمی-کیفی بر اساس پرسشنامه و مصاحبه می باشد. اطلاعات پژوهش حاضر به کمک منابع کتابخانه ایی، بازدید میدانی و شرکت در مراسم اربعین، مصاحبه و پرسشنامه تخصصی (مقیاس سنجی احساسات زیباشناختی[1] ) تهیه شده، این پرسشنامه از پانزده خرده مقیاس تشکیل شده است، پرسشنامه توسط دویست نفر نفر از شرکت کنندگان در مراسم باشکوه اربعین هزار و چهار صد و یک هجری شمسی تکمیل شده است. پژوهش حاضر بر مبنای روش استدلال منطقی و تحلیل کیفی اطلاعات تدوین گشت است که رویکرد جامعی در نتیجه گیری خود دارد. بر اساس اطلاعات این پژوهش می توان بیان نمود که که با بهبود سه حوزه فرهنگی - آئینی، زیرساختی و مدیریتی می توان کیفیت پیاده روی اربعین را افزایش داد و چالش های آن را بر طرف نمود، این اقدامات شامل آموزش‌های فرهنگی، ایجاد زیرساخت‌ های بهبود یافته، برنامه ‌ریزی مناسب، هماهنگی بین نهادها، استفاده از فناوری، نظارت و ارزیابی می‌شوند.


[1] AESTHEMOS

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Al-Ansari, F., Al Ansari, M., Hill-Cawthorne, G. A., Abdulzahra, M. S., Al-Ansari, M. B., Al-Ansari, B., Rashid, H., Negin, J., & Conigrave, K. M. (2020). Arbaeen public health concerns: A pilot cross-sectional survey. Travel Medicine and Infectious Disease, 35, 101546.
Al-Ansari, F., Mirzaei, M., Al-Ansari, B., Al-Ansari, M. B., Abdulzahra, M. S., Rashid, H., Hill-Cawthorne, G. A., Al Ansari, M., Negin, J., & Conigrave, K. (2021). Health risks, preventive behaviours and respiratory illnesses at the 2019 Arbaeen: implications for COVID-19 and other pandemics. International journal of environmental research and public health, 18(6), 3287.
ARIF, B. (2022). THE HISTORY AND SIGNIFICANCE OF THE ARBAEEN WALK. https://themuslimvibe.com/faith-islam/the-history-and-significance-of-the-arbaeen-walk
Boynton, P. M., & Greenhalgh, T. (2004). Selecting, designing, and developing your questionnaire. Bmj, 328(7451), 1312-1315.
Diessner, R., Genthôs, R., Arthur, K., Adkins, B., & Pohling, R. (2021). Olfactory and gustatory beauty: Aesthetic emotions and trait appreciation of beauty. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 15(1), 38.
Doroudian, M. J. (2018). Spiritual Landscape Aspect of the Mourning Parade on the Fortieth Day after Imam Hussein’s Martyrdom. MANZAR, the Scientific Journal of landscape, 10(45), 56-65. https://doi.org/10.22034/manzar.2018.80491
Farahani, A. J., & Zijoud, S. R. H. (2019). Research and researchers of hygiene, medicine and health field in the service of Arbaeen walk. Journal of Military Medicine, 21(6), 547-548.
Farokhi, M., & Angoti, Z. (2020). Reasons for Iranian women attending Arbaeen Walk. Basij Strategic Studies, 22(85), 29-58.
Fife-Schaw, C. (1995). Questionnaire design. Research methods in psychology, 174-193.
Fröber, K., & Thomaschke, R. (2019). Data archive of" In the dark cube: Movie theater context enhances the valuation and aesthetic experience of watching films", Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts.
Gillham, B. (2008). Developing a questionnaire. A&C Black.
Heidari, M. J., & Salehi, A. (2022). Jurisprudential principles of Arbaeen walk from the perspective of Imami jurisprudence. Adab Al-Kufa(51).
Husein, U. M. (2018). A phenomenological study of Arbaeen foot pilgrimage in Iraq. Tourism Management Perspectives, 26, 9-19.
Lietz, P. (2010). Research into questionnaire design: A summary of the literature. International journal of market research, 52(2), 249-272.
Nikjoo, A., Razavizadeh, N., & Di Giovine, M. A. (2021). What draws Shia Muslims to an insecure pilgrimage? The Iranian journey to Arbaeen, Iraq during the presence of ISIS. Journal of Tourism and Cultural Change, 19(5), 606-627.
Nikjoo, A., Sharifi-Tehrani, M., Karoubi, M., & Siyamiyan, A. (2020). From attachment to a sacred figure to loyalty to a sacred route: the walking pilgrimage of Arbaeen. Religions, 11(3), 145.
Ramezani Tamijani, S. (2020). Types and areas of collective participation in the Arbaeen walk. Journal of Iranian Cultural Research, 13(2), 117-143. https://doi.org/10.22035/jicr.2020.2531.2959
Schindler, I., Hosoya, G., Menninghaus, W., Beermann, U., Wagner, V., Eid, M., & Scherer, K. R. (2017). Measuring aesthetic emotions: A review of the literature and a new assessment tool. PLoS One, 12(6), e0178899.
Tajbakhsh, G. (2020). Arbaeen walk and understanding the pilgrimage of the youth. Journal of Iranian Cultural Research, 13(2), 145-168.
Tajbakhsh, G. (2020). Satisfaction and Pilgrimage (Case Study: Iranian Pilgrims’ Participation in Arbaeen Walk in Iraq, 2019). Hajj and Ziarah Research Journal, 4(2), 95-121.
tajbakhsh, g., & abbaspor, e. (2022a). Rethinking the creation of a new Islamic civilization through the combination of Arbaeen walking research. Scientific Journal of New Islamic Civilization Fundamental Studies, -. https://doi.org/10.22070/nic.2022.15963.1171
Tajbakhsh, G., & Abbaspor, E. (2022b). Rethinking the creation of a new Islamic civilization through the combination of Arbaeen walking research. Scientific Journal of New Islamic Civilization Fundamental Studies.
Tajbakhsh, G. R. (2022). Harms of Arbaeen Hosayni Walk: A Sociological Study. Shia Pajoohi, 8(22), 113-137.
Treers, A. (2021). Defining tactile aesthetics: evaluating need for touch preferences and aesthetic emotions. University of Delaware.