فصلنامه علمی _ رتبه ب

ارتقاء منظر در زیرساخت‌های سبز شهری با رویکرد برندسازی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 گروه معماری، دانشکده هنر، دانشگاه ترتبیت مدرس، تهران، ایران

2 گروه معماری، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 گروه شهرسازی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده
بیان مساله: مشکلی که در این تحقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد، تعارض احتمالی بین اهداف اقتصادی در برندسازی شهری و سلامت دراز مدت اکوسیستم شهری است. به طور خاص، نگرانی وجود دارد که تمرکز تنها بر جنبه‌های اقتصادی در طراحی شهری ممکن است سلامت اکوسیستم شهری را به خطر انداخته و منجر به آسیب‌های جدی در طولانی مدت شود.

هدف: هدف اصلی این تحقیق توسعه یک برند شهری است که اولویت‌های پایداری را برجسته می‌کند و سلامت اکوسیستم درون شهری را تقویت می‌کند. هدف این است که راهکارهایی برای حفظ و تقویت تعاملات اجتماعی و زیست محیطی از طریق طراحی منظر در زیرساخت‌های سبز شهری ارائه شود.

روش: این تحقیق از رویکرد علمی-کاربردی با روش توصیفی-تحلیلی استفاده می‌کند. جمع‌آوری داده‌ها به صورت اصلی از کتابخانه انجام می‌شود، با تمرکز بر جمع‌آوری اطلاعات درباره زیرساخت‌های سبز شهری، به ویژه مسیرها و فضاها، و نقش آن‌ها در تقویت پایداری و تعاملات اجتماعی و زیست محیطی.

یافته ها و نتیجه گیری: بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده، تحقیق اجزای کلیدی و اصول زیرساخت‌های سبز شهری را شناسایی می‌کند. دو اجزای اصلی مسیرها و فضاها هستند که ساختار زیرساخت سبز را شکل می‌دهند. علاوه بر این ساختار اصلی، اصولی مانند چند کارکردی، ارتباط، هماهنگی، طراحی مبتنی بر فرآیند و برنامه‌ریزی استراتژیک را به عنوان اصول اساسی برای توسعه برندسازی پایدار شهری از طریق طراحی منظر معرفی می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Improving landscape in Urban Green Infrastructure with Branding Approach

نویسندگان English

Hediyeh Khoramshahi 1
Mehdi Haghighatbin 2
Mohamadreza Pourjafar 3
1 Department of Architecture, Faculty of Arts, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Department of Architecture, Faculty of Arts, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Department of Urban Planning, Faculty of Arts, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده English

Problem: The problem addressed in this research is the potential conflict between economic goals in urban branding and the long-term health of urban ecosystems. Specifically, there is concern that focusing solely on economic aspects in urban design may jeopardize the health of the urban ecosystem and lead to severe damage over time.

Target: The primary objective of this research is to develop an urban brand that prioritizes sustainability and enhances the health of the ecosystem within cities. The aim is to provide solutions for maintaining and strengthening social and environmental interactions through landscape design in urban green infrastructures.

Method: The research adopts an applicable-science approach with a descriptive-analytical method. Data collection is primarily library-based, focusing on gathering information about urban green infrastructure, particularly paths and spaces, and their role in fostering sustainability and social and environmental interactions.

Result: Based on the collected information, the research identifies the key components and principles of urban green infrastructure. The two major components are paths and spaces, which form the structure of green infrastructure. Additionally, the research outlines principles such as multi-functionality, communication, synchronization, process-oriented design, and strategic planning as fundamental to the development of sustainable urban branding through landscape design.




کلیدواژه‌ها English

urban green infrastructure
urban Branding
ecological landscape design
sustainable landscape design
1. Benedict, M. A., & McMahon, E. T. (2012). Green infrastructure: linking landscapes and communities: Island press.
2. Austin, G. (2014). Green infrastructure for landscape planning: integrating human and natural systems: Routledge
3. Zhang, L., & Zhao, S. X. (2009). City branding and the Olympic effect: A case study of Beijing. Cities, 26(5), pp. 245-254
4. Firehock, K. (2015). Strategic green infrastructure planning: a multi-scale approach: Island Press.
5. Niemelä, J., Breuste, J. H., Guntenspergen, G., McIntyre, N. E., Elmqvist, T., & James, P. (2011). Urban ecology: patterns, processes, and applications: OUP Oxford
6. Brears, R. C. (2018). Blue and Green Cities: The role of blue-green infrastructure in managing urban water resources: Springer
7. انهالت، سایمون (1390)، هویت رقابتی مدیریت نوین برند برای ملل، شهرها و مناطق، ترجمه مصطفی اکبری مطلق، مجتبی شاکری روش، محمد صالح شریفی، تهران، انتشارات طحان/هله، چاپ اول.
8. کلر،کوین لین (1396)، برنامه ریزی برند، ترجمه امین اسداللهی، تهران، انتشارات بازاریابی.
9. روستا, ا., قره چه, م., حمیدی زاده, م. ر., محمدی فر, ی. (1395). مدلی برای برندسازی شهری در ایران براساس نظریه‌ی داده‌بنیاد. مدیریت برند, 3(1), صص 41-68.
10. رحیمیان, ا., منوریان, ع. (1395). برندسازی شهری در ایران کارکرد، تجارب و فرآیند: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬