بازشناخت نظری جایگاه و ابعاد دوچرخه در نظریه‌های نوین شهرسازی

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران

2 استادیار، گروه شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران

3 استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گرگان، ایران

چکیده
بیان مسئله: دوچرخه، یکی از مهم‌ترین شیوه‌های سفر غیر موتوری و یکی از مهم‌ترین ارکان تشکیل‌دهنده نظام حمل‌ونقل پاک‌درون شهری است. چرخش‌های پارادایمی صورت گرفته دو حوزه رویکردهای نوین و فرا مدرن مهندسی حمل‌ونقل و نظریه‌های نوین شهرسازی جریان داشته و از این نظر نیازمند بررسی‌های تخصصی و علمی است.

اهداف: هدف از این پژوهش، بازخوانی نظری و کیفی جایگاه و ابعاد دوچرخه در نظریه‌های نوین شهرسازی در قالب طیفی از انواع مفاهیم و رویکردهای نوین، جنبش‌ها و نهضت‌های فکری است.

روش: رویکرد تحقیق این پژوهش؛ کیفی با تکیه ‌بر روش پژوهش اسنادی و مطالعات کتابخانه‌ای است و برای بازشناخت نظری جایگاه و ابعاد دوچرخه در نظریه‌های نوین شهرسازی از چهارده نظریه در قالب مفاهیم، رویکرد، جنبش یا نهضت فکری در دو قالب قرائت عام و قرائت خاص استفاده‌شده است.

یافته‌ها: یافته‌های تحقیق؛ نشانگر ظرفیت‌های محسوس شناختی در جهت موقعیت‌یابی دوچرخه به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم ذیل الگوهای مطلوب استقرار دوچرخه در هر یک از این چهارده نظریه‌ است. همچنین، در هر یک از آن رهیافت‌های نظری، ابزارهای مکمل چندضلعی پشتیبان استقرار دوچرخه نیز وجود داشته و دیدگاه‌های غالب علمی متفاوتی در هرکدام برقرار است.

نتیجه‌گیری: امکان موقعیت‌یابی دوچرخه در بین طیف وسیعی از مفاهیم، منشورها و جنبش‌های فکری نوین شهرسازی وجود داشته و بدین ترتیب با بررسی صورت گرفته بخشی از خلاء های ملموس نظری کم‌توجهی به وسیله دوچرخه برطرف شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[2]. Galatoulas, N. F., Genikomsakis, K. N., & Ioakimidis, C. S. (2020). Spatio-temporal trends of e-bike sharing system deployment: A review in Europe, North America and Asia. Sustainability, 12(11), 4611.
[3]. Parkin, J., Ryley, T., & Jones, T. (2016). Barriers to cycling: an exploration of quantitative analyses. In Cycling and society (pp. 83-98). Routledge.
[5]. Fishman, E., Washington, S., & Haworth, N. (2012). Barriers and facilitators to public bicycle scheme use: A qualitative approach. Transportation research part F: traffic psychology and Behaviour, 15(6), 686-698.
[7]. Liu, G., Krishnamurthy, S., & van Wesemael, P. J. V. (2017). The ambiguity of cycling and urban design. In 2017 AESOP Annual Congress, July 11-14, 2017, Lisbon, Portugal: Spaces of dialog for places of dignity: Fostering the European Dimension of Planning.
[8].Ekblad, H., Svensson, Å., & Koglin, T. (2016). Bicycle Planning in an Urban Context—A Literature Review. Transport Roads Development Technology Society Lund University: Lund, Switzerland.
[11].Koglin, T., & Rye, T. (2013). Mobility, theory and bicycle planning. In Dansk Sociologkongres " By og Mobilitet" (pp. 1-2).
[12]. Koglin, T., & Rye, T. (2014). The marginalisation of bicycling in Modernist urban transport planning. Journal of Transport & Health, 1(4), 214-222.
[13]. Creswell, J. W. (2014). Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th Ed), Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
[15]. Ellis, C. (2002) The New Urbanism: Critiques and Rebuttals, Journal of Urban Design, 7:3, 261-291, DOI: 10.1080/1357480022000039330.
[24]. The New Charter of Athens 2003: The European Council of Town Planners' Vision for Cities in the 21st century. Firenze: Alinea Editrice, 2003, Accessed on 08/14/2022 from https://patterns.architexturez.net/doc/az-cf-172768
[26]. Butterworth, I. (2000). The relationship between the built environment and wellbeing: a literature review. Prepared for the Victorian Health Promotion Foundation.
[27]. Kim, J., de Leeuw, E., Harris-Roxas, B., & Sainsbury, P. (2022). Four urban health paradigms: The search for coherence. Cities, 128, 103806.
[28]. Barton, H., & Grant, M. (2013). Urban planning for healthy cities. Journal of urban health, 90(1), 129-141.
[29]. Mouratidis, K. (2021). How COVID-19 reshaped quality of life in cities: A synthesis and implications for urban planning. Land Use Policy, 111, 105772.
[30]. Barton, H., & Tsourou, C. (2000). Healthy Urban Planning: A WHO Guide to Planning for People, Routledge.
[31]. Public Health Advisory Committee (2008). “Review on healthy urban planning” Accessed on 08/12/2022 from https://www.moh.govt.nz/notebook/nbbooks.nsf/0/6224D99BFECEC84ACC257911000C4D90/$file/review-urban-planning08.pdf
[32]. Tan, A. (2010). “Liveable Cities”, In World Cities: Achieving Liveability and Vibrancy, Ooi, G. L., & Yuen, B. (Eds.). (2009). World cities: Achieving liveability and vibrancy. World Scientific,pp:155-171.
[34]. Hahlweg, D. (1997). “The city as a Family” IN Lennard, S. H. C. / von Ungern-Sternberg, S. / Lennard, H. L. International making cities livable conference, Carmel, CA. Gondolier Press.
[35]. Transportation association of Canada (1998). achieving livable cities, Accessed on 08/12/2022 from http://tac-atc.ca/sites/tac-atc.ca/files/site/doc/resources/briefing-livablecities.pdf.
[38]. Downs, A. (2005). Smart growth: Why we discuss it more than we do it. Journal of the American Planning Association, 71(4), 367-378.
[39].SGN (2001). What is smart growth? Accessed on 08/13/2022 from https://www.epa.gov/smartgrowth/about-smart-growth#smartgrowth
[40]. Litman, T. (2021). Evaluating criticism of smart growth. Victoria Transport Policy Institute.
[41]. Wiryomartono. P. (2020). Livability and Sustainability of Urbanism, An Interdisciplinary Study on History and Theory of Urban Settlement, Singapore: Palgrave Macmillan.
[42]. World Commission on Environment and Development (1987). “Our common future”, London, Oxford University Press.
[46]. Cervero, R. (1998). The transit metropolis: a global inquiry. Island press.
[47]. Newman, P., & Kenworthy, J. (2015). The end of automobile dependence. In The end of automobile dependence (pp. 201-226). Island Press, Washington, DC.
[49]. Moore, J (2020).” Introduction “In Moore, J., Attia, S., Abdel-Kader, A., & Narasimhan, A. (2020). Ecocities Now, Building the Bridge to Socially Just, Jennie Moore, Sahar Attia, Adel Abdel-Kader, Aparajithan Narasimhan (Eds). Cham: Springer, pp:1-10.
[52]. Roseland, M. (1997). Dimensions of the eco-city. Cities, 14(4), 197-202.

[54]. Uhlig, k. (1980). Pedestrian Areas: From Malls to Complete Networks, Taylor Trade Publishing.
[56]. Gärling, T., & Schuitema, G. (2007). Travel demand management targeting reduced private car use: effectiveness, public acceptability and political feasibility. Journal of social issues, 63(1), 139-153.
[57]. Federal Highway Administration (2003). FHWA Course on Bicycle and Pedestrian Transportation, 282 pages, Accessed on 08/12/2022 from https://safety.fhwa.dot.gov/ped_bike/univcourse/pdf/swless124.pdf.
[58]. Middleton, J. (2022). The Walkable City Dimensions of Walking and Overlapping Walks of Life, London: Routledge.
[61]. NelsonNygaard Consulting Associates (2006). Bus Rapid Transit for Dar es Salaam City Centre Street Typology, Institute for Transportation and Development Policy (ITDP). Accessed on 08/12/2022 From https://www.itdp.org/publication/dar-es-salaam-brt-city-center-street-typology.
[62].Lockwood, I., & Stillings, T. (1998). Traffic calming for crime reduction and neighborhood revitalization. In Institute of Transportation Engineers 68th Annual Meeting, Toronto, Ontario, Canada.
[64].Toronto Complete Streets Guidelines (2017). Toronto Complete Streets Guidelines, making streets for people, placemaking and prosperity, Accessed on 08/12/2022 from https://www.toronto.ca/services-payments/streets-parking-transportation/enhancing-our-streets-and-public-realm/complete-streets/complete-streets-guidelines.
[65]. Ibraeva, A., de Almeida Correia, G. H., Silva, C., & Antunes, A. P. (2020). Transit-oriented development: A review of research achievements and challenges. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 132, 110-130.
[66]. Calthorpe, P. (2004). “Foreword” In “Transit Town, Best Practices in Transit-Oriented Development” By Hank Dittmar & Gloria Ohland (Eds), London: Island Press