ترجیحات محیطی دختران دانشجو از فضای پردیس های دانشگاهی بر اساس مطالعه کیفی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

2 دانشیار و هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

3 دانشیار و هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

4 استادیار و هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

چکیده
اهداف: هدف اصلی پژوهش پیش رو، تبیین اصول و کیفیت های فضایی پردیس های دانشگاهی بر اساس ترجیحات محیطی دختران دانشجو می باشد.

روش ها: ماهیت پژوهش از نوع کیفی اکتشافی می باشد که با تکیه بر روش شناسی تحلیل محتوا و مصاحبه های نیمه ساختار یافته عمیق با جمعا ۴۰ نفر از دانشجویان دختر دانشکده های ادبیات و علوم انسانی و علوم پایه در دو دانشگاه تهران و شهید بهشتی انجام شده است. مصاحبه ها و دستیابی به داده های مناسب تا مرحله اشباع نظری ادامه یافته است.

یافته ها: با توجه به روایت دختران دانشجو، هشت معیار جایگاه شهری، طرح چیدمان پردیس دانشگاهی، طرح معماری دانشکده، مهرانگیزی، برند دانشگاه، توجه به شانیت و حقوق دختران دانشجو، جذابیت فعالیت ها و رویدادهای دانشگاهی و اهمیت پاتوق گرایی در دانشگاه از کیفیت های محیطی موثر در ارتقاء حضور دختران دانشجو در پردیس های دانشگاهی می باشد.

نتیجه گیری: بر اساس ترجیحات محیطی زنان، علاوه بر عوامل کالبدی، عوامل غیر کالبدی نیز در حضورپذیری دختران در پردیس های دانشگاهی موثر می باشد. علاوه بر آن ممکن است فضا واجد کیفیت کالبدی مناسب باشد اما به گونه ای جنسیتی شده که حس انقیاد و تحت کنترل بودن به زنان می دهد. بدین منظور، کیفیت های کالبدی پردیس های دانشگاهی جهت ارتقاء حضور زنان لازم و نه کافی می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[1]- Fazeli, N. (2015). Feminization of Urban Spaces in Contemporary Iran: With Emphasis on Tehran Grand City Spaces. Pazuhesname-ye zanan. 6(2). 107-132.
[2]- Hoch, S. J. (2002). Product experience is seductive. J. Consum. Res. 29 (3), 448–454.
[3]- Tschumi, B. (2012). Events:The Turning Point in Architecture Concepts: Red is Not a Color. Rizzoli, New York.
[4]- Leatherbarrow, D. (2005). Architecture's unscripted performance. Kolarevic, B., Malkawi, A. (Eds.), Peformative Architecture, beyond Instrumentality 2–16 Spon Press, New York, NY.
[5]- Anderson, S. (2011). Seductive Interaction Design: Creating Playful, Fun, and Effective User Experiences. New Riders, Berkeley, CA.
[6]-Rahimi, F. B., levy, R. M., Boyd, J. E., & Dadkhahfard, S. (2018). Human behaviour and cognition of spatial experience; a model for enhancing the quality of spatial experiences in the built environment. International Journal of Industrial Ergonomics, 68, 245–255.
[7]- Rendell, J. (2000). Introduction: ‘Gender, Space, in Gender space architecture an interdisciplinary introduction. London and New York, Routledge, 101.
[8]-Pakzad, J. & Bozorg, H. (2012). Alphabet of environmental psychology for designers. Tehran: Arman-Shahr.
[9]- Narcissians, A. (2005). Anthropology of Gender, Publication of the Thoughts of the Cultural Heritage Organization, first edition.
[10]- Robertson, I. (1989). Society: A Brief Introduction. Worth Publishers Inc. U.S., Published.
[11]- Lawanga, M. (2001). Gender, Environment and Sustainable Development. Paper presented at Sustainable Development, Governance and Globalization Meeting: An African Forum for Strategic thinking Towards the Earth Summit 2002 and beyond, Nairobi, Kenya, Vol. 2.
[12]- Cuthbert, A. (2006). Chapter Six: Gender. the form of cities, Black well publishing, 128.
[13]- Massey, D. (1994). Space, Place and Gender, London and Minneapolis, University of Minnesota press, MN, Vol. 179.
[14]- Madanipour, A. (1996). Design of urban space: An inquiry into a socio-spatial process: John Wiley & Son Ltd.
[15]- Massey, D. (1984). Spatial Divisions of Labour: Social Structures and the Geography of Production. London: Macmillan.
[16]- McDowell, L. (1983). Towards an understanding of the gender division of urban space. Environment and planning. Society and Space. 1(1), 59-72.
[17]- Bondi, L., & Davidson, j. (2005). Situating gender. A companion to feminist geography. 15- 31.
[18]- Rose, G. (1993). Feminism and Geography: the limits of geographical knowledge. Polity, 1st edition.
[19]- Pearce, M. (2001). University Builders, Academy Press Publisher; 1th edition. 13-14.
[20]- Heijer, D. C. A. (2008). Managing the University Campus in an Urban Perspective: Theory, Challenges and Lessons from Dutch Practice. Corporations and Cities, Envisioning Corporate Real Estate in the Urban Future.
[21]- Heijer, D. C. A. & Magdaniel, F.T. (2012). The university campus as a knowledge city, exploring models and strategic choices. International Journal of Knowledge-Based Development, 3(3) 283–304.
[22]- Heijer, D. A.C. & Magdaniel, F.T. (2018). Campus–City Relations: Past, Present, and Future. P. Meusburger, M. Heffernan, and L. Suarsana (eds.) Geographies of the University. Cham: Springer International Publishing, 439–459.
[23]- Strange, C.C., & Banning, J.H. (2001). Education by design: Creating campus learning environments that work. The Jossey-Bass higher and adult education series. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
[24]- Lang, J. (1987). Creating Architectural Theory: The Role of the Behavioral Sciences in Environmental Design. New York: Van Nostrand Reinhold Co.
[25]- Dober, R. P. (1996). Campus planning. Chem: Reinhold.
[26]- Dober, R. P. (1992). Campus Design. New York, NY: John Wiley & Sons.
[27]- Hajrasouliha, A. H. (2017). Master-planning the American campus: goals, actions, and design strategies. Urban Design International, 22(4), 263-381.
[28]- Kenney, D. R., Dumont, R., & Kenney, G.S. (2005). Mission and place: Strengthening learning and community through campus design. Westport: Greenwood.
[29]- Abu-Ghazzeh, M. (1999). Outdoor Spaces at the University of Jordan Communicating Behavioral Research to Campus Design. Factors Affecting the Perception and Use of Jordan, Environment and Behavior, 31(6), 764-804.
[30]- Franklin, C., Durkin,T. & Schuh, S. P. (2003). The Role of the Landscape in Creating a Sustainable Campus, Planning for Higher Education. 142-149.
[31]- Griffith, J. C. (1994). Open space preservation: An imperative for quality campus environments. Journal of Higher Education, 65(6), 645-669.
[32]- Gaines, T. A. (1991). The campus as a work ofart. New York: Praeger Publishers.
[33] Re-thinkingthefuture. 10 things to remember while designing a university campus. https://www.re-thinkingthefuture.com
[34] Project for public spaces. The benefits of great spaces. https://www.pps.org.
[35] Brush, L. D. & Miller, E. (2022). Re-Envisioning Bystander Programs for Campus Sexual Violence Prevention. Journal of family violence.
[36] Taylor, Z. W. (2021). I Do Not Speak as Freely: Gendered Views on Campus Carry at a Research University. Education and Urban Society.
[37] Klodawsky, F. & Lundy, C. (1994). Women’s safety in the university envirinment. Journal of Architectural and Planning Research. 11(2), 128-136.
[38]- Gifford, R. (2016). Research Methods for Environmental Psychology, UK: WILEY.
[39]-Graneheim, Ulla H., et al. (2017). Methodological Challenges in Qualitative Content Analysis: A Discussion Paper. in Nurse Education Today, 56, 29-34.
[40]-Gill, P., Stewart, K., Treasure, E. & Chadwick, B. (2008). Methods of data collection in qualitative research: interviews and focus groups. British Dental Journal, 204(6). 291– 295.
[41]-Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications.