الگوی گفتمان طراحی شهری مشارکت‌محور با رویکرد آموزش شهروندی(مطالعه موردی: بافت تاریخی کازرون)

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسندگان

1 مدیر گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد

2 عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد

3 دانشجو کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد

چکیده
بیان مسئله: الگوی گفتمان طراحی مشارکت­ محور در دنیا به‌عنوان راه­ حلی برای بازطراحی بافت­های شهری مطرح می­شود. تخریب­های گسترده در بافت­های تاریخی ایران به علت عدم پیاده­ سازی گفتمان طراحی شهری است.

هدف: این پژوهش به کشف الگوی گفتمان­سازی در طراحی مشارکت­محور با رویکرد آموزش شهروندی در بافت تاریخی کازرون می­پردازد.

روش: رویکرد پژوهش کیفی و با دسته­ بندی خوشه­ های جامعه مشارکت ­کننده و نمونه ­گیری گلوله برفی در 3 دسته باز، محوری و گزینشی کدگذاری شده، سپس با تکنیک تحلیل محتوا تفسیر شده است.

یافته: مقولات مستخرج از مصاحبه­ ها در 7 عامل محوری و در 2 دلیل گزینشی شامل ناآگاهی ساکنان و مدیریت شهری نادرست قرار گرفت.

نتیجه ­گیری: با توجه به عوامل مؤثر در ناآگاهی شهروندان (عدم شناخت ویژگی­های بافت، عوامل اجتماعی و اقتصادی) طراح شهری به‌عنوان تسهیل­گر ابتدا با هدف آگاهی مشارکت ­کنندگان از بافت تاریخی و ایجاد زمینه ­مشارکت­ محوری به آموزش شهروندی پرداخته سپس با آموزش مقدماتی طراحی شهری به تبدیل نظر به ایده مشارکت ­کنندگان کمک می­کند. سپس ایده ­ها را تعدیل و به ‌صورت سیاست­های یکپارچه و جامع مدون نموده و به مدیریت شهری برای ابلاغ سیاست­های اجرایی طراحی شهری مشارکت­ محور و حل مشکلات ناشی از سیاست‌های نادرست در زمینه مدیریت شهری، اقتصادی، طراحی و امنیت کمک می­کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


1- Porter, L. and Shaw, K., (2009). Whose Urban Regeneration: An international comparison of Urban Regeneration Strategies, Translated by Manouchehr Tabibian (2012), Tehran University Publication.
2- Friedman J. (1990). Empowerment: The politics of Alternative Development, Cambridge (MA), Blackwell.
3- Rodwell, D., (2007). Conservation and Sustainability in Historic Cities, Translated by Pirooz hanachi and Yalda Shahteimoori (1393), Tehran University Publication, Tehran.
4- Pirayehgar, Milad and Riazi, Fayaz (1390), Providing solutions for educating citizens in the construction and quality improvement of urban spaces in Iran, Media and Citizenship Education, Tehran, Directorate of Citizenship Education, Tehran Municipality, 456- 467.
5- Behzadfar, Mustafa (1387), The identity of the city, Tehran: Nashr Shahr.
6- Abdali, Yaqoub (1396) Spatial analysis of quality of life and crime in inefficient urban contexts (case study: Central part of Tehran), Master's thesis, Faculty of Geography, University of Tehran.
7- Nazemi Ashni, Amir and Qadiri, Ruhollah (1385), experience writing from concept to implementation, Tehran, New Industries Center, Ministry of Industries and Mines
8- Mehanna, Walaa & Mehanna, Wesam. (2019). Urban renewal for traditional commercial streets at the historical centers of cities. Alexandria Engineering Journal.
9- Doyle, C., (2005). Sustainability, urban regeneration and social inclusion, Sustainable development and planning II journal, Vol. 2, Glasgow Caledonian University, Scotland, UK, PP. 1343-1351.
10- Diamond, J., Liddle, J., Southern, A., & Osei, P. (Eds.). (2010). Urban regeneration management: international perspectives (Vol. 43). Routledge, Translated by Mojtaba Rafieian (2013), Tehran University Publication, Tehran [in Persian].
11- Hosseini Asl, Shahla, Beyk Mohammadi, Hassan (1391), an analysis of the problems Kazerun erosion texture, Sepehr Scientific-Research Quarterly of Geographical Information, 21(1-84), 8-10.
12- Bleci c I, Canu D, Cecchini A, Congiu T, Fancello G. (2018). Factors of Perceived Walkability: A Pilot Empirical Study. Computational Science and Its Applications – ICCSA: 125-37.
13- Arayesh, Mansour, Sheikhi, Mohammad Taghi (1399) Investigating the relationship between citizenship education and sustainable urban development (case study: Ardabil city). Urban Sociological Studies, 10(34), 33-60.
14- Ganji, M., and Niazi, M., and Askari Kaviri, A (1393) An analysis of citizenship culture with an emphasis on citizenship education. Urban Sociological Studies (Urban Studies), 4(12), 75-100.
15- Teimurnejad, K., and Yuzbashi, A., and Ebrahimi, M. (1396). Effective factors on citizenship education with an emphasis on sustainable urban development (case study: Zanjan Municipality). Economics and Urban Management, 5(3), 79-95
16- Pourjafarian, Zahra, Khodabandehloo, Roohoollah, Assareh, Alireza (1398) A Review of Three Decades of Research in Citizenship Education: A Social Networks Analysis, information and communication technology in educational sciences, ninth year, number 3 (35)
17- Ahmadi, Yaqub, Alipour, Parveen (1397) Cultural-social components and citizenship culture (case study: citizens of Sanandaj). Social and Cultural Strategy, 7(1), 227-251.
18- Najdaghi, N (1399) Investigating the Philosophical Origin of Community Education in the Citizen Participation Process from the Perspective of Islamic Realism. CIAUJ; 5 (2) :183-194
19- Khatib Zanjani, Nazila, Farajollahi, Mehran, Sarmadi, Mohammad Reza (1390) Application of Non-Formal Education in Citizenship Education (Case Study: Tehran Municipality Urban Planning & Research Center). Cultural Sociology, 1(2), 45-71.
20- Gozzoli, P. C., Rongrat, T., & Gozzoli, R. B. (2022). Design Thinking and Urban Community Development: East Bangkok. Sustainability, 14(7), 4117.
21- Arayesh, M., and Sheikhi, M., and Ajlali, H. (1398). Formulating a model for citizenship education with an approach based on foundational data theory. Urban Sociological Studies, 9(31), 118-85.
22- Rabbani Khorasgani, A., and Kianpour, M. (1392). Teaching citizenship rights to young people with an emphasis on local assessment and research forums as a practical solution. Urban Sociological Studies (Urban Studies), 3(6), 23-56.
23- Muduli, Ashutosh & Kaura, Vinita & Quazi, Ali. (2018). Pedagogy or andragogy? Views of Indian graduate business students. IIMB Management Review.
24- Schelings, Clémentine & Calixte, Xaviéra & Elsen, Catherine. (2020). Advocating for Participation in Design: Designers’ and Non-designers’ New Roles and Responsibilities. The International Journal of Design Management and Professional Practice. 14. 9-27.
25- Borucka, J., Czyż, P., Mazurkiewicz, W., Pancewicz, Łukasz, & Perzyna, I. (2021). Improving social competencies of architecture students through participatory design of marketplace regeneration. World Transactions on Engineering and Technology Education, 19, 71-78.
26- Larson, J., & Nelms, S. (2021). Collaborating for Equity in Urban Education: Comprehensive Reform in an Innovative University/School Partnership. Urban Education. https://doi.org/10.1177/00420859211017976
27- Bødker, S., Dindler, C., Iversen, O.S., Smith, R.C. (2022). When and Where Is Participatory Design Done? In: Participatory Design. Synthesis Lectures on Human-Centered Informatics. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-02235-7_4
28- Sanoff, H. (2021). Participatory Design: a historical perspective. Journal of arts & architecture research studies, 2(3), 12-21.
29- Luck, R. (2018). What is it that makes participation in design participatory design? Design Studies.
30- Smith, R. C., & Iversen, O. S. (2018). Participatory design for sustainable social change. Design Studies, 59, 9-36.
31- Bradecki, Tomasz, Anyeley Hallova, and Michal Stangel (2022). "Concretization of Sustainable Urban Design Education in the Project Based Learning Approach—Experiences from a Fulbright Specialist Project" Sustainability 14, no. 12: 6971. https://doi.org/10.3390/su14126971
32- Daneshpour, S., and Ghafari Azar, Z. (1399). Collaborative Participation Approach of Urban Design, from Idea to Design (Heravi Square, Tehran), Tehran. Bagh Nazar, 17(82), 5-20.
33- Bødker, S., Dindler, C., Iversen, O.S., Smith, R.C. (2022). What Can We Learn from the History of Participatory Design? In: Participatory Design. Synthesis Lectures on Human-Centered Informatics. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-02235-7_3