1- Bessis P., Hobert J. (2000), What Is Creativity?, in: Sarvari M.H.,(Ed.), Tehran, Abed Publisher.
2- شفایی، مینو و مدنی، رامین. (1389). اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان بر اساس مدل خلاقیت کودک. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 4 (3) : 222 - 215.
3- جهانی. ج. (1388). پرورش خلاقیت از نظریه تا عمل. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
4- Woodman, R. W., Sawyer, J. E., & Griffin, R. W. (1993). Toward a theory of organizational creativity. The Academy of Management Review, 18(2), 293–321. https://doi.org/10.2307/258761.
5- Amabile, T. M. (1988). A model of creativity and innovation in organizations. in B. M. Staw & L. L. Cummings (eds), Research in Organizational Behaviour, vol. 10, pp. 123–167.
6- Martens, Y. (2011). Creative Workplace: Instrumental and Symbolic Support for Creativity. Facilities, 29 (1&2): 63-73. https://doi.org/10.1108/02632771111101331.
7- Abdullaha, N. A. G, Behb, S. C, Tahirb , M. M. Che Anib, A. I. & Tawilb, N. M. (2011) ). Architecture design studio culture and learning spaces: a holistic approach to the design and planning of learning facilities. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 27-32.
8- Amabile, T. M., Gryskiewicz, N. D. (1983). The creative environment scales: Work environment inventory. Creativity Research Journal, 2(4): 231-253.
9- Sobhiyah, M.H., Bemanian M.R., & Keshtiban, Y. (2008). Creativity in Architecture Students (A Survey on Three Models for Knowledge Transfer on Students Views). Iranian Journal of Engineering Education, 10(37), 49-67. DOI: 10.22047/IJEE.2008.579.
10- علی کائی, س, امین زاده گوهرریزی, ب. (1397). تحلیلی بر تحولات محتوایی و رویهای فرایند طراحی شهری و کاربست آن در پروژه های طراحی شهری ایران، نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، 23 (4)، 80-67. doi: 10.22059/jfaup.2019.266627.672126.
11- Guilford, J. P. (1966). Measurement and creativity. Theory into Practice, 5(4),186-189.
12- Torrance, E. P. (1974). Torrance Tests of Creative Thinking: Norms-Technical Manual. Bensenville, IL: ScholasticTesting Service.
13- MacKinnon, D. (1975). An Overview of Assessment Centers Greensboro NC: Centre for Creative Leadership .
14- Eysenck, H. J., Arnold, W. J. & Meili, R. (1975). Encyclopedia of Psychology (vol. 2). London: Fontana/ Collins.
15- Lang, J. (1987). Creating Architectural Theory: The Role of the Behavioral Sciences in Environmental Design. (A. R. Einifar, Trans.). Tehran: Tehran University Press.
16- Stein, M. I. (1974). Stimulating Creativity. London: Academic Press.
17- Vernon, P. E. (1989). The Nature-Nurture Problem in Creativity. New York: Plenum Publishing Corp.
18- Kerr, B. & Gagliardi, C. (2003). Measuring creativity in research and practice. in S. J. Lopez & C. R. Snyder (eds.), Positive Psychological Assessment: A Handbook of Models and Measures. Washington D.C.: American Psychological Association.
19- Weisberg, R. W. (2006). Creativity Understanding Innovation Problem-Solving. Science: Invention and the Arts. New York: John Wiley & Sons Inc.
20- Kaufman, J. C. & Sternberg, R. J. (eds.). (2010). The Cambridge Handbook of Creativity. Cambridge: Cambridge University Press.
21- Wallas, G. (1926). The Art of Thought. New York: Harcourt- Brace.
22- Kneller, G.F. (1965). The Art and Science of Creativity, New York: Holt, Rinehart and Winston.
23- Maver, T. W. (1970). Appraisal in the building design process. in Emerging Methods in Enviromental Design and Planning. Cambridge: MIT Press.
24- Peilloux, A. & Botella, M. (2016). Ecological and dynamical study of the creative process and affects of scientific students working in groups. Creativity Research Journal, 28(2), 165-170.
25- مهدوی نژاد، م. (1384). آفرینشگری و روند آموزش خلاقانه در طراحی معماری. نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، 21، 66-57.
26- McCoy, J. M., & Evans, G. W. (2002). The Potential Role of the Physical Environment in Fostering Creativity. Creativity Research Journal, 14 (3): 409-426.
27- Dul, J., Ceylan, C. & Jaspers, F. (2011). Knowledge workers’ creativity and the role of the physical work environment. Human Resource Management, 50(6), 715-735.
28- نظرپور, م, نوروزیان ملکی, س. (1397). شناسایی مؤلفههای معماری مؤثر در ارتقای یادگیری دانشآموزان با تأکید بر فضاهای باز مدارس بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 10 (2)، 193-165. doi: 10.22099/jsli.2019.29978.2585.
29- Kolb, AY (2005). Learning styles and learning spaces: enhancing experiential learning in higher education, Academy of Management Learning & Education,Vol. 4, No. 2, pp. 193-212.
30- گلکار، ک. (1391). آفرینش مکان پایدار: تاملاتی در باب نظریه طراحی شهری. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
31- Creswell, J. W., & Plano, C. V. L. (2010). Designing and conducting mixed methods research. Los Angeles: SAGE Publications , Inc.
32- Mayring, P. (2000), Qualitative content analysis, from https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1089/2385.
33- ایمان، م، نوشادی، م. (1390)، تحلیل محتوای کیفی، پژوهش، 3(2)، 44-15.
34- Mason, M (2010), Sample size and saturation in PhD studies using qualitative interviews, Forum: Qualitative Social Research, 11 (3). pp.1-19.
35- رضایی, ح, کرامتی, غ, دهباشی شریف, م, نصیرسلامی, م. (1399). خلاقیت معماری به مثابه معماری خلاقیت؛ تحلیل و رتبهبندی تأثیرات روانشناختی کالبد محور حس مکان بر خلاقیت کاربران محیط، مورد مطالعاتی: موسسات آموزش عالی شهر کرمانشاه, معماری و شهرسازی آرمان شهر, 13(31)، 96-79. doi: 10.22034/aaud.2020.133277.1550.
36- Torrance, E. P. (1981). The Torrance tests of creative thinking: Technical-norms manual. Princeton. NJ: Personnel Press.
37- انصاری، م.، و شریفیان، ا.، و عبدالهی ثابت، م. (1392). وحدت گرایی رویکردی الهی به طراحی شهری. هویت شهر, 7(16), 27-38.
38- Kaplan, R. (1983), “The Role of Nature in the Urban Context.” In Altman, I, and J F Wohlwill,Editors. Human Behavior and Environment: Vol. 6: Behavior and the Natural Environment. NewYork: Plenum,pp. 127-161 .
39- پاکزاد، ج. ( 1385) . مبانی نظری و فرآیند طراحی شهری، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران، وزارت مسکن و شهرسازی، تهران.
40- توسلی، م. (1372). قواعد و معیارهای طراحی فضای شهری، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران.
41- Schumacher M., Schaeffer O. & Marcus Wogt M., (2010). Architecture in Motion-Dynamic, Components and Elements, Published by Birkhauser Architecture.
42- آصفی، م.، و فرخی، ش.، و نثارنوبری، م. (1396). ارزیابی روشهای اعمال انعطاف پذیری در فضاهای مسکونی. معماری و شهرسازی ایران, 13، 91-108.
43- عینی فر، ع. (1382). الگویی برای تحلیل انعطاف پذیری در مسکن سنتی ایران. هنرهای زیبا، 13، 64-77.
44- Collado, S., Staats, H., & Corraliza, J. A. (2013). Experiencing nature in children’s summer camps: Affective, cognitive and behavioural consequences. Journal of Environmental Psychology, 33, 37-44
45- محزون زاده بوشهری، ف. (1396). رابطه بین مهارت حل مساله و خلاقیت دانشجویان با نقش واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی: مدل یابی معادلات ساختاری. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 6(4), 27-50.
46- جعفری، ا.، و غلامعلی زاده، ح.، و مدیری، م. (1399). نقش اجتماعپذیری محیطهای آموزش معماری بر یادگیری دانشجویان: تحلیل مدل سازی معادلات ساختاری. هویت شهر, 14(41 ), 45-60.
47- مک اندرو، ف. (1393). روانشناسى محیط، ترجمه غلامرضا محمودى، نشر وانیا، تهران.
48- Gosselink, A. (2003). Personalization in non-Territorial offices: a study of a human need. Journal of Corporate Real Estate.
49- Koch, A. (2002). The redesign of studio culture: A report of the AIAS Studio Culture Task Force. American Institute of Architecture Students.
50- Sailer, K., & McCulloh, I. (2012). Social Networks and Spatial Configuration- How Office Layouts Drive Social Interaction. Social Networks, 34(1), 47-58. https://doi.org/10.1016/j.socnet.2011.05.005
51- دانشپور، س.، و چرخچیان، م. (1386). فضاهای عمومی و عوامل موثر بر حیات جمعی. باغ نظر, 4(7), 19-28.
52- لازیو، پل (1393). تفکر ترسیمی برای معماران و طراحان ترجمۀ سعید آقایی. انتشاران پرهام نقش، تهران.
53- Altman, I. (1975). Environmental and Social Behavior Monterey. Ca: Brooks/Cole.
54- Franz, G., & Wiener, J.M. (2008). From Space Syntax to Space Semantics: A Behaviourally and Perceptually Oriented Methodology for the Efficient Description of the Geometry and Topology of Environments. Environment and Planning B: Planning and Design, 35(4), 574-592. https://doi.org/10.1068/b33050
55- Dondis, D. A. (1973). A Primer of Visual Literacy. Massachusett: Mit Press.
56- Weismen, G. (1981). Evaluating Architectural legibility. Environment and Behavior, 13, 189-204.
57- طاهرطلوع دل، م.، و امینی فر، ز. (1395). بررسی متغیرهای آسایش محیطی با تاکید بر ارتقای کیفیت یادگیری در فضاهای آموزشی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش), 11(1)، 1-9.
58- طاهرطلوع دل، م.، و پورناصری، ش.، و سمیعیکاشی، س. (1399). مدل تاثیر عوامل غیرفیزیکی بر آسایش فیزیکی انسان. نقش جهان, 10(2), 95-108.
59- صالحی, ا. (1386). نقش آسایش محیطی فضاهای شهری در پیشگیری از ناهنجاریهای رفتاری, محیط شناسی, 33(44)، -.
60- صالحی، ا. (1384). مؤلفه های آسایش بصری و نقش آن در مناسب سازی محیط، مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی تهران، برگرفته از پروژة تحقیقاتی موسوم به تدوین ضوابط ایمنسازی فضاهای شهری.
61- صداقت، ز. (1396). سنجش غنای حسی فضاهای شهری: معرفی یک چارچوب تحلیلی. صفه, 27(76 ), 73-88.
کرمونا، م، و دیگران. (1388)، مکان های عمومی فضاهای شهری، ترجمه مهشید شکوهی و همکاران، انتشارات دانشگاه هنر، تهران.
62- لطفی، ا.، و زمانی، ب. (1393). نقش مولفه های منظر حسی در کیفیت محورهای مجهز محلی (مطالعه موردی: محور علیقلی آقا در اصفهان). مطالعات شهری, 4(13), 43-56.
63- Bagheri, M. & Azemati, H. (2011). Improving Children’s Creativity in School environment (Architectural Space as Educational Curriculum). Journal of Curriculum Studies, 6(22), 163-184.
64- Davies, D., Jindal-Snape, D., Collier, C., Digby, R., Hay, P. & Howe, A. (2013). Creative learning environments in education:A systematic literature review. Thinking Skills and Creativity, 8, 80-91.