دوره 4، شماره 3 - ( 1402 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 71-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samadi A, jahangirzadeh J, Abedini A, saket hasanloui M. Street Music, Urban Public Art and Urban Planning (Creative Urban Development with Emphasis on Creating People-oriented Urban Spaces) Case study: A Comparative Analysis of Shahrchai and Khayyam Jonubi Districts of Urmia City. Urban Design Discourse
a Review of Contemporary Litreatures and Theories 2023; 4 (3) :52-71
URL: http://udd.modares.ac.ir/article-40-68502-fa.html
صمدی علی، جهانگیرزاده جواد، عابدینی اصغر، ساکت حسنلویی میثم. موسیقی خیابانی، هنر عمومی شهری و برنامه‌ریزی شهری (توسعه شهری خلاق با تاکید بر آفرینش فضاهای شهری مردم‌گرا) مطالعه موردی: تحلیل تطبیقی محدوده‌های شهرچایی و خیام جنوبی شهر ارومیه. گفتمان طراحی شهری
مروری بر ادبیات و نظریه های معاصر. 1402; 4 (3) :52-71

URL: http://udd.modares.ac.ir/article-40-68502-fa.html


1- دانشجوی دکتری شهرسازی، گروه شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، تهران، ایران ، alisamadi1415@gmail.com
2- استادیار جامعه شناسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه ارومیه
3- دانشیار دانشگاه ارومیه
4- کارشناسی ارشد،دانشگاه ارومیه
چکیده:   (217 مشاهده)
بیان مساله: مفهوم هنر عمومی شهری و ظهور آن در قلمرو همگانی از مهمترین عوامل تقویت و تسریع فرآیند و فعالیت­های شهر خلاق محسوب می­گردد. موسیقی خیابانی به عنوان هنر عمومی شهری، رویدادی اثرگذار در جوامع شهری می­باشد که سعی در بهبود سطح کیفی حیات اجتماعی، تقویت خاطرات جمعی، افزایش سطح سرزندگی و میزان پویایی شهری و نیل به توسعه شهری خلاق را دارد.
هدف: تلاش نگارندگان در این نوشتار، بازتعریف اهمیت و ارزش مهم رویداد هنرهای عمومی شهری در فضاهای شهری، شناسایی امکان­سنجی اجرای موسیقی خیابانی در محیط­های اجتماعی و آفرینش و توسعه فضاهای شهری مردم­گرا می­باشد که با ارزیابی تطبیقی محدوده­های مطالعاتی کریدور سبز شهرچایی و پیاده­راه خیام جنوبی شهر ارومیه به مطالعه آن پرداخته شده است.
روش:  در تحقیق حاضر با هدف کاربردی و ماهیت توصیفی-تحلیلی و با بهره­گیری از روش­های اسنادی-کتابخانه­ای، ابزار پرسشنامه و مصاحبه به گردآوری اطلاعات اقدام شده است. جامعه آماری و حجم نمونه متشکل از دو گروه متخصصین، اندیشمندان و اساتید دانشگاهی و اعضای فعال موسیقی خیابانی می­باشد که با احتساب روش نمونه­گیری طبقه­ای یا گروهی تعداد 60 نمونه احتساب گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل کمی نیز از روش­های کولموگروف-اسمیرنوف، همبستگی اسپیرمن، سوارا و کوکوسو بهره گرفته شده است.
یافته ها و نتیجه گیری: طبق یافته­ها، ابعاد اجتماعی، فرهنگی و محیطی و شاخص­های «امکان اجرای زنده موسیقی» و «کیفیت طراحی محیط» به ترتیب بیشترین و کمترین سطح اهمیت را کسب نموده­اند. همچنین محدوده کریدور سبز شهرچایی نسبت به پیاده­راه خیام جنوبی شهر ارومیه، شرایط مطلوب­تری را نسبت به اجرای هنرهای عمومی شهری (موسیقی خیابانی) به خود اختصاص داده است.  
متن کامل [PDF 858 kb]   (55 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: هنر و خلاقیت در شهر
دریافت: 1402/1/26 | پذیرش: 1402/3/6 | انتشار: 1402/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.