Zangeneh M, Yaghoubi S, Asgari A. Evaluating the Sense of Place in the Architecture of Tehran Bazaar
(Study Area: 15 Khordad St.). Urban Design Discourse
a Review of Contemporary Litreatures and Theories 2021; 2 (4) :1-19
URL:
http://udd.modares.ac.ir/article-40-59487-fa.html
1- داﻧﺸﺠﻮی ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽارﺷﺪ ﻣﻌﻤﺎری، داﻧﺸﮑﺪه ﻣﻌﻤﺎری و شهرسازی، ﭘﺮدیﺲ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ ﻓﺎراﺑﯽ، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
2- گروه معماری، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، architect.asgari@gmail.com
چکیده: (2637 مشاهده)
بیان مسئله: بازارها یکی از مهمترین فضاها در کالبد شهرها محسوب میشوند و علاوه بر جلوههای بصری دارای ویژگیهای محسوس دیگری نیز هستند که میتوانند با تحریک حواس مخاطب، منشأ برانگیختگی احساسات گردند و بهعنوان کانون هویتبخش شهرها در شکلگیری حس تعلق به مکان مؤثر باشند؛ در این میان بازار تاریخی تهران با ویژگیهای منحصربهفرد از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است که از دیرباز دارای محوری پویا، سرزنده و کیفیتهای فضایی و نسبتاً پاسخگو به نیازها و حواس مختلف افراد بوده است.
هدف: این مقاله شناسایی شاخصههایی است که میزان وجود هویت و حس مکان در بازار تهران را مورد بررسی قرار میدهد.
روش: این مقاله با روش همبستگی به تحلیل مشاهدات منفعل اولیه به کمک نقشهبرداری رفتاری در گام نخست و در گام دوم با مصاحبه و سنجش وابستگی متغیرها به کمک طیف هفت گزینهای لیکرت پرداخته است.
یافته و نتایج: شناخت کیفی ابعاد حسی فضا در این تحقیق مشخص کرد که منظر بصری بیشترین نقش را در ادراک محیط داشته و به همراه مناظر بساوایی در طول روز تقریباً ثابت میباشند. از سوی دیگر منظر صوتی و منظر شیمیایی بهعنوان دو محرک تأثیرگذار در غنای حسی محیط مطرح هستند که نسبت به سایر محرکهای محیطی تغییرات بیشتری در طول روز دارند. همچنین وجود ابنیه تاریخی بهرغم علاقهمندی افراد، بهخودیخود موجب تقویت حس مکان نمیگردند، و توجه به مؤلفههای هویت مکانی و میزان تأثیرگذاری هریک بر حس تعلق به مکان در بازار ضمن ارتقای کیفیت بازار، موجبات تداوم حیات و ماندگاری این میراث ارزشمند معماری میشود.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
کیفیت فضاهای عمومی شهری دریافت: 1400/11/22 | پذیرش: 1400/12/9 | انتشار: 1401/1/16