فصلنامه علمی _ رتبه ب

تاثیر مولفه های موثر کیفیت زندگی شهری بر ارتقا حس تعلق به مکان بر بازار نارمک تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

2 گروه معماری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

3 گروه معماری، واحد هشتگرد، دانشگاه آزاد اسلامی، هشتگرد، ایران

چکیده
هدف: هدف ازاین پژوهش، بررسی مولفه های موثر بر ارتقاء حس تعلق به مکان با تمرکز بر روی بازار در محله نارمک تهران بود. روش انجام پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا و آنالیز از نوع روش علّی در نظر گرفته شد. با استفاده ازروش مقایسات رگرسیونی به تحلیل پژوهش پرداخته شد. جمع آوری اطلاعات و داده ها در این پژوهش استفاده از پرسشنامه از نوع بسته ( چند گزینه) بود.
روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شهروندان تهرانی در سال 1403 شد. از روش نمونه گیری به صورت تصادفی برای انتخاب افراد نمونه پژوهش استفاده شد.  بر این اساس، تعداد نمونه آماری معادل 328 نفر (زن و مرد و با دامنه سنی از 14 تا 63 سال) در نظر گرفته شد. مناطق مورد بررسی شامل 1- ضلع مرکزی خانه های معاصر محله نارمک، 2-ضلع شمالی و 3-ضلع غربی محله نارمک بود.
یافته ها: بر اساس نتایج فرضیه اول، با توجه به سطح معنی داری بدست آمده معادل 0.000 و آزمون پیرسون که مقداری معادل 0.025 می توان اظهار داشت که طراحی مناسب مرکز بازار و تجهیز کردن بازار بر افزایش میزان تعلق خاطر و احساس هویت شهروندان موثر است، مورد تائید قرار می گیرد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

The impact of effective components of urban quality of life on promoting a sense of belonging to place in Tehran's Narmak Bazaar

نویسندگان English

azadeh fatahi 1
Siamak Panahi 2
Mehrnoush Ghodsi 3
Minoo Laffafchi 2
1 PhD Candidate, Department of Architecture, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
2 Department of Architecture, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
3 Department of Architecture, Hashtgerd Branch, Islamic Azad University, Hashtgerd, Iran
چکیده English

Objective: The purpose of this study was to investigate the effective components on promoting the sense of belonging to place with a focus on the market in the Narmak neighborhood of Tehran. The research method was applied in terms of purpose and causal method in terms of implementation and analysis. The research analysis was carried out using the regression comparison method. The information and data collection in this study was carried out using a closed-ended questionnaire (multiple options).
Method: The statistical population of the study included all Tehran citizens in 1403. Random sampling method was used to select the research sample. Accordingly, the sample size was 328 people (male and female, with an age range of 14 to 63 years). The areas studied included 1- the central side of the contemporary houses of Narmak neighborhood, 2- the northern side and 3- the western side of Narmak neighborhood.
Findings: Based on the results of the first hypothesis, considering the obtained significance level of 0.000 and the Pearson test, which is equal to 0.025, it can be stated that the appropriate design of the market center and equipping the market are effective in increasing the level of belonging and sense of identity of citizens, which is confirmed.
 

کلیدواژه‌ها English

Design model
sense of place
contemporary houses in Tehran
Narmak neighborhood

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 09 مهر 1404

  • تاریخ دریافت 07 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش 16 تیر 1404
  • تاریخ اولین انتشار 09 مهر 1404
  • تاریخ انتشار 09 مهر 1404