ارزیابی تأثیر اجتماعی(اتا) طرح انتقال پایانۀ آزادی به شهرک اکباتان

نویسندگان

1 کارشناس ارشد توسعۀ محلّی، گرایش شهری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 . استادیار پژوهشکدۀ مطالعات بنیادین علم و فنّ آوری ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده
چکیده

بیان مسئله: به دلیل شدت آلودگی هوا در محدودۀ پایانۀ آزادی و طرح احتمالی انتقال پایانۀ آزادی به شهرک اکباتان، ارزیابی تأثیرات اجتماعی پیامدهای نامطلوب این انتقال، بسیار ضروری است.

اهداف: هدف اصلی از انجام این پژوهش، ارزیابی تأثیر اجتماعی"انتقال پایانۀ آزادی به شهرک اکباتان" به منظور آگاه شدن بر کارکردهای پنهان طرح انتقال پایانۀ آزادی است.

روش: مقالۀ حاضر از نوع روش کیفی است. در گردآوری داده­ها از مشاهدۀ میدانی، مصاحبه و اسناد مربوط و برای تجزیه و تحلیل داده ها، از تحلیل مضمون استفاده شده است.

یافته ها: ارزیابی طرح انتقال پایانه، مشتمل بر هشت مرحله (ترسیم سیمای منطقۀ تحت مداخله، شناسایی تأثیرات احتمالی، بررسی این تأثیرات ، تعیین واکنش احتمالی طرف های تحت تأثیر، ارزیابی تأثیرات ثانویّه و انباشتی، پیشنهاد تغییر در اقدام مورد نظر و بدیل آن، طرح های تعدیلی، ترمیمی و اصلاحی و اجرای برنامۀ پایشی) نشان می دهد که اجرای این طرح، تبعات منفی در حوزه­های اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی، سلامت و بهداشت و حمل و نقل به همراه داشته و با تضعیف روابط و هنجارهای اجتماعی، سرمایۀ اجتماعی، امنیّت، نظم و قانون، توانایی ساکنین در مقابله با بحران­ها و طرح ادعاها و مطالبات را نیز کاهش خواهد داد.

نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد که طرح انتقال به شهرک اکباتان قابلیّت اجرا ندارد و چون زمین های شهرک مشاع بوده، هرگونه مداخله و دخل و تصرّف در آن بدون رضایت اهالی و لحاظ مصوّبۀ کمیسیون مادّۀ 5، نتیجه مطلوب به همراه نخواهد داشت.

کلیدواژه‌ها


[1] Freudenburg, William R (2003), “Social Impact Assessment”, pp. 451.
[2] Mathur, Hari Mohan (2021), “Assessing the social impact of development projects”, Translated By: Meysam Ehrabian Sadr, pp. 26.
[3] Burdge, Rabel J (2011). “A community guide to social impact assessment”, Translated BY: Mohammad Ali Ramazani & Morteza Ghelich, pp. 105 & 133.
[4] Vanclay, Frank & Steves, Ana Maria (2022). “New directions in social impact assessment: conceptual and methodological advances”, Translated By: Hamid Gheisary, pp. 428.
[5] Fazeli, Mohammad (2022). “Social Impact Assessment of Policies, Programs and Plans”, pp. 277 – 280& 240 – 244.
[6] Clarke, V., & Braun, V. (2013). “Teaching thematic analysis: Overcoming challenges and developing strategies for effective learning”. The psychologist, 26(2), 120-123.
[7] Tehran Region ₅ Municipality Website, November 2018.
[8] ekbatanonline.com/fa/aboutekbatan
[9] Putte, Allen D & Springer, J. Fredrick (2010). “Policy Research: concepts, methods, and application”, Translated By: Reza Fazel, pp. 227.
[10] Carley, Michael & Bustelo Eduardo, S (2021), “Social impact assessment and monitoring: A guide to the literature”, Translated By: Amir Khorrami, pp. 119 – 120.
[11] Momtaz, Salim & Kabir, S. M. Zobaidul (2021). “Evaluating environmental and social impact assessment in developing countries”, Translated By: Morteza Ghelich, pp. 224.
[12] (shahrakeekbatan.ir)
[13] Iranian Students News Agency, Khorasan Razavi Province, 1399.