فصلنامه علمی _ رتبه ب

طراحی شهری در فیلم سینمایی انیمیشن، نمونه مطالعاتی Ralph Breaks the Internet

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسنده

استادیار گروه انیمیشن و سینما، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس

چکیده
مسئله: طراحی و فرم شهر در فیلم انیمیشن و بازی ویدئویی از جمله عناصر طراحی مفهومی است که برای نمایش فضای فعالیت شخصیتها و جای رویدادهای دنیای داستان شکل می‌گیرد. دیده شدن شخصیت در فضایی که در آن کنشگری می‌کند به شناخت ویژگیهای ماهیتی و هویتی هر دو می‌انجامد. در این مطالعه طراحی شهری فیلم انیمیشن رالف اینترنت را به هم می‌ریزد به عنوان نمونه مطالعاتی بررسی می‌شود تا شاخصهای فرم شهری به تعبیر فیلم از فضای مجازی اینترنت و بازیهای ویدئویی Sugar Rush و مسابقه مرگبار بازشناسی و تحلیل شوند.

هدف: از این رو هدف پژوهش شناخت شاخصهای طراحی شهری به کار رفته در فضاهای شهر اینترنت و بازیها است بطوری که مشابهت‌ها و تفاوتهای آنها با طراحی شهری واقعگرا برای زندگی انسان مشخص شود.

روش: در اجرای پژوهش از روش کیفی با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی استفاده شد. همچنین در بررسی فضاهای شهری بازیها نظریه‌های لئو برودی و جنی باویدج مد نظر قرار گرفت.

یافته ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد شهر اینترنت با توجه به محله‌های آن قابلیتهای دگرگون شونده و مخل را داراست، همچنین مسابقه مرگبار با قابلیتهای نوستالوژیک/ دگرگون شونده و Sugar Rush نوستالوژیک ارزیابی می‌شوند.

نتیجه گیری: با توجه به اینکه از اغراق و کاریکاتور در طراحی مفهومی عناصر دیداری فیلم انیمیشن استفاده می‌شود، طراحی شهری در این اثر تعبیری خیالی و اغراق آمیز از ساختار صفر و یک فضای مجازی اینترنت است که سیمای شهر اینترنت بر اساس آن با تصویر متحرک نمود داده شده، ضمن اینکه شاخصهایی مانند عناصر کالبدی، سازماندهی شریان شهری و زیرساختها بر مبنای پاسخ به نیازهای شخصیتها و در عین حال جذابیت دیداری برای مخاطب همچنین اهداف فرهنگی و تجاری فروش کالاهای برساخته‌ها از عناصر و فضاسازی فیلم طراحی شده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Urban Design in Animated Movies, Case Study: Ralph Breaks the Internet

نویسنده English

Sayed Najmedin Amir-Shahkarami
Academy Staff
چکیده English

Problem :The design and form of the city in animation films and video games is one of the conceptual design elements that is formed to show the activity space of the characters and the place of events in the story world. Seeing the character in the space in which he acts leads to the recognition of both the characteristics of nature and identity. In this study, the urban design of the animated film Ralph Breaks the Internet is examined as a study example to identify and analyze the indicators of urban form in the interpretation of the film from the virtual space of the Internet and the video games Sugar Rush and Deadly Race.

Target: Therefore, the aim of the research is to know the indicators of urban design used in internet city spaces and games, so that their similarities and differences with realistic urban design for human life can be determined.

Method:A qualitative method with a descriptive-analytical approach was used in the implementation of the research. Also, the theories of Leo Brudy and Jenny Bavidage were taken into consideration in the study of the urban spaces of the games.

Findings:The findings of the research show that Internet City has transformative and disruptive capabilities according to its neighbourhoods, as well as Deadly Race with nostalgic/transformative capabilities and Sugar Rush are evaluated as nostalgic.

Result: In conclusion, considering that exaggeration and caricature are used in the conceptual design of the visual elements of the animation film, urban design in this work is an imaginary and exaggerated interpretation of the zero and one virtual space of the Internet, based on which the image of the Internet city is based on the moving image. It has been shown, while indicators such as physical elements, organization of urban arteries and infrastructures are designed based on responding to the needs of the characters and at the same time visual appeal to the audience, as well as the cultural and commercial goals of selling goods made from the elements and atmosphere of the film.

کلیدواژه‌ها English

Ralph Breaks the Internet
Urban Design
Slaughter Race
Sugar Rush
پرتوی، پروین. (1392). پدیدار شناسی مکان، فرهنگستان هنر، تهران.
Benigni, R. (2002). Melampo Cinematografica Cecchi Gori Group Medusa Miramax International, Italy.
Branagh, K. (2015). Cinderella. Walt Disney Pictures Kinberg Genre Allison Shearmur Productions Beagle Pug Films, Walt Disney Studios Motion Pictures, United States.
Cannon, K. (2021). Cinderella. Columbia Pictures Fulwell, Amazon Studios, United States.
Fleischer, M. (1939). Gulliver's Travels. Fleischer Studios, Paramount Pictures, Los Angeles.
Graw, N. (2011). Animated Atmosphere. In: Prix, W.D. (eds) IOA Studios Hadid Lynn Prix Selected Student Works 2009. Edition Angewandte. Springer, Vienna. https://doi.org/10.1007/978-3-211-99200-5_6Jackson, K. M., & West, M. I. (2011). Disneyland and culture: essays on the parks and their influence. Jefferson, N.C.; London, McFarland & Co.
Hand D. (1937). Snow White and the Seven Dwarfs. Walt Disney Productions, RKO Radio Pictures,
Hayashi, Sh. (2001). Metropolis. Madhouse, Toho, Tokyo.
Heise, Ursula K. (2014). Plasmatic Nature: Environmentalism and Animated Film. Public Culture 1 May; 26 (2 (73)): 301–318. doi: https://doi.org/10.1215/08992363-2392075.
Hunt P. (1977). Gulliver's Travels. Valeness-Belvision, Arrow Filmsm, Sunn Classic Pictures, London.
Carthay Circle Theatre Los Angeles, California.
Lange, A. (2012). Wreck-It Ralph' Is a Sweet, Animated Tale about ... Urban Planning?
Stasiowski M. 2015. Spaces & Flows: An International Journal of Urban & Extra Urban Studies. Jun, Vol. 6 Issue 2, p63-73. 11p.
Tang, R. (2020). The representation and re-imagining of the city in mainstream American animated feature films (Doctoral thesis). https://doi.org/10.17863/CAM.49068
Lang F., (1927). Metropolis. UFA, Berlin.
Sarto, D. (2018). Visualizing and Building the World of ‘Ralph Breaks the Internet’. https://www.awn.com/animationworld/visualizing-and-building-world-ralph-breaks-internet
Letterman R., (2010). Gulliver's Travels. Dune Entertainment, Davis Entertainment Company, 20th Century Fox, United States
Sharpsteen B, Luske H., (1940). Pinocchio. Walt Disney Productions, RKO Radio, Center Theatre (New York City)
Robichaud, D. (2004). Pinocchio. CinéGroupe AnimaKids Productions
Filmax Animation Castelao Productions, S.A Bren Entertainment, S.A
Canal+ France 2 Cinéma, Christal Films (Canada)Filmax (Spain), Canada France Spain
Garrone, M. (2019). Pinocchio. Archimede Rai Cinema [it] Le Pacte [fr] Recorded Picture Company, 01 Distribution (Italy)Amazon Prime Video (France) Vertigo Films (United Kingdom), Italy France United Kingdom
Toro Gomes, G. (2022). Pinocchio. Netflix Animation The Jim Henson Company
Pathé ShadowMachine Double Dare You! Productions Necropia Entertainment, Netflix, Mexico.
Luske H., Jackson W., Geronimi C. (1950). Cinderella. Walt Disney Productions, RKO Radio Pictures, United States.