واکاوی نقش موسیقی خیابانی در سرزندگی فضای شهری (مطالعه موردی؛ خیابان خیام ارومیه)

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 استادیار، گروه معماری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.

2 کارشناسی ارشد، گروه معماری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.

چکیده
بیان مساله: هنر شهری، به عنوان رویدادی سیال درصدد کاهش تبعات ناشی از زندگی صنعتی و ایجاد رفتارهای مناسب اجتماعی و فرهنگی است. در فضای شهری انواع مختلف هنرها دیده می­شوند؛ که از این بین موسیقی کمتر مورد توجه واقع شده است؛ به­ گونه ­ای که صحنه ­ی کالبدی- فضایی شهر اصولا" جایگاهی مناسب برای اجرای موسیقی خیابانی ندارد. در این تحقیق بررسی خواهیم کرد که آیا علت کم توجهی به این هنر ناشی از کم اثر بودن آن در ارتقا کیفیت فضای شهری است یا اینکه علت را باید در عدم وجود زمینه مناسب جهت قدرت نمایی و نمایش آن جستجو کنیم؟

هدف: هدف پژوهش حاضر، توجه بر ایجاد حس تعلق مکان و سرزندگی به فضای شهری و تاثیر موسیقی خیابانی بر حضار در فضای شهری می­باشد.

روش: روش تحقیق در این مقاله به صورت پیمایشی بوده و با تهیه پرسش­نامه و انتخاب سه جامعه آماری متفاوت، تاثیر موسیقی خیابانی بر سرزندگی فضای شهری با انتخاب نمونه موردی (خیابان خیام ارومیه) بررسی می­گردد.

یافته ها و نتیجه­ گیری: با بررسی دیدگاه ­ها، مهم­ترین انتظار رهگذران و مشتریان از اجرای موسیقی خیابانی ایجاد سرزندگی و نشاط عنوان شده در حالی­که کسبه خیابان بیشتر از آن­که به شاد بودن فضای کسب و کار خود بیندیشند، به افزایش فروش خود اهمیت داده ­اند و این انتظار در نظر اساتید حفظ شان و جایگاه هنر موسیقی خیابانی، اصلاح دیدگاه از تکدی­ بینی به امری هنری، در کنار ایجاد راهی برای بهبود شرایط معیشت هنرمندان بوده است. لیکن با وجود این تفاوت انتظار، نظر هر سه گروه بر ارتباط و تاثیر موسیقی خیابانی بر سرزندگی فضای شهری بوده و لزوم تامین فضای مناسب به عنوان جزئی از فضای شهری جهت اجرای آن مورد انتظار همگان ذکر شده است. از طرف دیگر با توجه به عدم دسترسی افراد به اجرای زنده موسیقی در سایر نقاط شهری، تامین و مهیا نمودن امکان اجرای آن در سایر نقاط پرتراکم جهت سرزندگی آن فضا مورد انتظار رهگذران بوده است. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که، از نظر کسبه، رهگذران و اساتید موسیقی؛ بین موسیقی خیابانی و نقش آن بر فضای شهری رابطه معناداری وجود دارد و موسیقی به ­عنوان هنری خیابانی می­تواند تاثیر مناسبی در سرزندگی فضای شهری و ارتقا حس تعلق مکان بر رهگذران و از طرفی ایجاد فضای شورانگیز و رونق کسب و کار و افزایش میل پیاده­ روی در افراد داشته باشد؛ به­ طوری­که در بسیاری مواقع، انگیزه حضور مجدد رهگذران در آن مکان، از طریق خاطره ­انگیزی و درک غنای حسی مکان می­باشد.

موضوعات


[1]. Beheshti, M. (2010). Urban art is the crystallization of quality in the face of the city. Manzar 7(7). Persion
[2]. Esprooz, M.(2014). Social and musical life of street musicians in Tehran. Master's thesis. University of Knowledge and Culture. Persian
[3]. Burris, M. (1990). Party Gosans and the tradition of mendicancy in Iran, translated by Mehri Sharfi, Tehran: Chista.
[4]. Meschi, M & Modrek, A & Asl Fallah, P. (2016). Street music, from the past until now, the position of street music in the city of Tehran. Eastern Art and Civilization Quarterly 13. PP: 23-33. Persian
[5]. Shahabian, P & Haghighi, R. (2014). The Analysis of the Role of Public Arts in Successful Urban Space , Naghsh-e-Jahan Square, Isfahan. Hoviatshahr 8(19). Persian
[6]. Mohseni, M. (2007). Street show, approaches, concerns and strategies. Pajhooheshhae Zaban Khareji. 42 pp 89-103. Persian
[7]. Kothari, Massoud. (2009). Graffiti as protest art. Sociology of art and literature.2(1). Pp 65-102. Persian
[8]. Taheri Kia, H & Rezaei, M. (2013). Iranian graffiti: Resistance and self-expression through urban walls. Iranian Journal of Sociology. 14(1). Persian
[9]. Prato, Paolo (1984). Music in the Streets: The Example of Music in Washington Square Park in New York City, In: Popular Music, Vol.4, January 1984, USA: Cambridge University.
[10]. Panjali Poorsangari, M. (2013). The source of music creation and performance in the streets of Tehran. Master's thesis. Art university. Persian
[11]. Rapaport, A. (1990), The meaning of the built environment- a nonverbal communication approach, the University of Arizona Press, Tucson.
[12]. Khastoo,M & Saeidi Rezvani, N. (2010). The Effective Factors on Urban Spaces Vitality (Creating a Lively Urban Space with Emphasizing the Concept Pedestrian Mall. Hoviatshahr 4(6). 63-74. Persian
[13]. Montazerolhoja, M & Sharifnejad, M & Dehghan, S. (2016). Evaluating and measuring the effective factors on creating a sense of place in the centers of urban neighborhoods, a case study of the centers of Sheikhdad neighborhoods and the university town in Yazd city. Studies of the Islamic Iranian city 7(26). Pp 43-54. Persian
[14]. Mozaffar, F & Noghrekar, A & Hamzenejad, M & Moein Mehr, S .(2017). The semantics of life and vitality in Islamic teachings and its effect on the neighborhood. Journal of Reasearch in Islamic Architecture 5(14). Persian
[15]. Jacobs, J. (1961). The death and Life of Great American Cities. London, England:
Jonathan Cape.
[16]. Choay, Francoise. (2020). Lurbanisme, utopies et realites, une anthologie. Translate by Habibi,M. Tehran University Publications.
[17]. Carmona,M and et al. (2015). Public places urban spaces the dimensions of urban design. Tehran:Art university.
[18]. Tabibian, M & Mousavi, M. (2016). Investigation of Beautification and Improvement of Environmental Quality effect on the Urban Vitality” Case Study: Maragheh Historical Garden City. Armanshahr 17. Persian
[19]. Tabibian, M & Lahooti, Sh. (2012). Evaluating the effect of the principles of urban renewal on the revival of worn-out neighborhoods and their cohesion. Hafthesar 1(1).37-44. Persian
[20]. Fatemi, S. (2013). Music and musical life of Mazandaran, the issue of changes. Tehran: Mahoor Publications. Persian
[21]. Azadeh Far, M. (2011). Music economy: the process of production, marketing and sales of products, Tehran: Research Institute of Culture, Art and Communication. Persian
[22]. Relph, E. C. (2018). Place and placelessness. Translate by Noghsan Mohamadi, M and et al. Tehran: Armanshahr Publications.
[23]. Mokhles, M. (2014). Urban Art Typology in the Urban View of India. Manzar 30(11). pp27-36. Persian
[24]. Jafari Harandi, M. (2015). Street music in Tehran and its types. Master's thesis. Tehran university. Persian
[25]. Bentley, Ian.(2019).Responsive environments: a manual for designers. Translate by Behzadfar, M. Tehran: Publishing Center of Iran University of Science and Technology.
[26]. Samim,R & Esprooz, M. (2015). The social life of late street music as an urban phenomenon in Tehran: Qualitative research on musicians of an emerging genre of street music using a life story strategy. Cultural Studies and Communications. 11(3). Persian
[27]. Naghizadeh, M. (2014). Beautiful city, basics, factors, criteria. Isfahan: Publications of Isfahan Municipality Cultural and Entertainment Organization. Persian
[28]. Ghale, R. (2010). Environmental art, historical and theoretical review. Nazar 2(7). Pp 64-75. Persian