مسئله: کیفیت بصری از عوامل تأثیرگذار کالبد فضاهای آموزشی بر خودکارآمدی کودکان است. کمبود کیفیت بصری در کالبد فضاهای آموزشی پیشدبستانی کاهش انگیزش و اثربخشی توانایی در کودکان را به همراه خواهد داشت.
هدف:شناخت ابعاد کیفیت بصری، قابلیت دید و میزان دید است که نقش بسزایی در شکلگیری رفتار کودکان دارند.
روش: درصورتیکه کیفیت بصری فضا بر اساس خودکارآمدی در شکلگیری فضاهای آموزشی کودکان 4 تا 6 سال لحاظ شود تبعات مثبتی ازجمله فعالیتهای انگیزشی، اشتیاق و شایستگی در پی خواهد داشت و شکلگیری فضاهای آموزشی فاقد کیفیات بصری تبعات منفی را در رفتار کودکان ازجمله عدم حس لیاقت، علاقه و کاهش رضایتمندی و امنیت فضایی بر جای خواهد گذاشت. پژوهشگران دیگر خودکارآمدی کودکان را از دیدگاه روانشناسی مورد بررسی قرار دادهاند و از دیدگاه تحلیل کیفیت بصری فضاهای آموزشی تاکنون بررسی انجام نشده است.
نتایج: در پژوهش حاضر تلاش شده کیفیت بصری کالبد فضای آموزشی کودکان را بر خودکارآمدی در کودکان 4 تا 6 سال مورد بررسی قرار دهد و دادهها جهت کارایی کیفیت بصری فضاهای آموزشی با تکنیک تحلیل محتوا و با استفاده از نرمافزار Depthmap و Maxqda2020 در 5 نمونه از پیشدبستانیهای اصفهان (فولادشهر) سنجیده شده است.
گرامی مقدم,منصوره , یگانه,منصور و طبائیان,سیده مرضیه . (1402). تحلیل اثر کیفیت بصری کالبد فضای آموزشی بر ارتقای خودکارآمدی کودکان 4 تا 6 سال (مورد مطالعه: پیشدبستانیهای اصفهان). گفتمان طراحی شهری؛ مروری بر ادبیات و نظریههای معاصر, 4(2), 1-26.
MLA
گرامی مقدم,منصوره , یگانه,منصور , و طبائیان,سیده مرضیه . "تحلیل اثر کیفیت بصری کالبد فضای آموزشی بر ارتقای خودکارآمدی کودکان 4 تا 6 سال (مورد مطالعه: پیشدبستانیهای اصفهان)", گفتمان طراحی شهری؛ مروری بر ادبیات و نظریههای معاصر, 4, 2, 1402, 1-26.
HARVARD
گرامی مقدم,منصوره,یگانه,منصور,طبائیان,سیده مرضیه. (1402). 'تحلیل اثر کیفیت بصری کالبد فضای آموزشی بر ارتقای خودکارآمدی کودکان 4 تا 6 سال (مورد مطالعه: پیشدبستانیهای اصفهان)', گفتمان طراحی شهری؛ مروری بر ادبیات و نظریههای معاصر, 4(2), pp. 1-26.
CHICAGO
منصوره گرامی مقدم, منصور یگانه و سیده مرضیه طبائیان, "تحلیل اثر کیفیت بصری کالبد فضای آموزشی بر ارتقای خودکارآمدی کودکان 4 تا 6 سال (مورد مطالعه: پیشدبستانیهای اصفهان)," گفتمان طراحی شهری؛ مروری بر ادبیات و نظریههای معاصر, 4 2 (1402): 1-26,
VANCOUVER
گرامی مقدم,منصوره,یگانه,منصور,طبائیان,سیده مرضیه. تحلیل اثر کیفیت بصری کالبد فضای آموزشی بر ارتقای خودکارآمدی کودکان 4 تا 6 سال (مورد مطالعه: پیشدبستانیهای اصفهان). گفتمان طراحی شهری؛ مروری بر ادبیات و نظریههای معاصر, 1402; 4(2): 1-26.