فصلنامه علمی _ رتبه ب

تحلیل اثر کیفیت بصری کالبد فضای آموزشی بر ارتقای خودکارآمدی کودکان 4 تا 6 سال (مورد مطالعه: پیش‌دبستانی‌های اصفهان)

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشگاه ازاد اسلامی واحد شهرکرد

2 دانشگاه تربیت مدرس

3 دانشگاه ازاد واحد خوراسگان

چکیده
مسئله: کیفیت بصری از عوامل تأثیرگذار کالبد فضاهای آموزشی بر خودکارآمدی کودکان است. کمبود کیفیت بصری در کالبد فضاهای آموزشی پیش‌دبستانی کاهش انگیزش و اثربخشی توانایی در کودکان را به همراه خواهد داشت.

هدف: شناخت ابعاد کیفیت بصری، قابلیت دید و میزان دید است که نقش بسزایی در شکل‌گیری رفتار کودکان دارند.

روش: درصورتی‌که کیفیت بصری فضا بر اساس خودکارآمدی در شکل‌گیری فضاهای آموزشی کودکان 4 تا 6 سال لحاظ شود تبعات مثبتی ازجمله فعالیت‌های انگیزشی، اشتیاق و شایستگی در پی خواهد داشت و شکل‌گیری فضاهای آموزشی فاقد کیفیات بصری تبعات منفی را در رفتار کودکان ازجمله عدم حس لیاقت، علاقه و کاهش رضایت‌مندی و امنیت فضایی بر جای خواهد گذاشت. پژوهشگران دیگر خودکارآمدی کودکان را از دیدگاه روانشناسی مورد بررسی قرار داده‌اند و از دیدگاه تحلیل کیفیت بصری فضاهای آموزشی تاکنون بررسی انجام نشده است.

نتایج: در پژوهش حاضر تلاش شده کیفیت بصری کالبد فضای آموزشی کودکان را بر خودکارآمدی در کودکان 4 تا 6 سال مورد بررسی قرار دهد و داده‌ها جهت کارایی کیفیت بصری فضاهای آموزشی با تکنیک تحلیل محتوا و با استفاده از نرم‌افزار Depthmap و Maxqda2020 در 5 نمونه از پیش‌دبستانی‌های اصفهان (فولادشهر) سنجیده شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Analysis Effect of the Visual Quality of Body´s Educational Space on Improving Self-Efficacy of Children 4 to 6 Years Old (Case Study: Isfahan Preschools)

نویسندگان English

Mansoureh Gerami Moghadam 1
mansour yeganeh 2
seyedeh marzieh Tabaian 3
1 Islamic Azad university sharekord branch
2 Tarbiat Modares University
3 Islamic Azad Khoprasgan
چکیده English

Aims: Visual quality is one of the factors influencing of body´s educational spaces on children's self-efficacy. Lack of visual quality in preschool educational spaces will reduce motivation and self-efficacy in children.

Methods: The dimensions of visual quality are visibility, visibility, and depth, which play an essential role in shaping children's behavior. Suppose the visual quality of the space-based on self-efficacy is considered in the formation of educational spaces for children 4 to 6 years old. It will have positive consequences such as motivational activities, enthusiasm and competence, and the formation of educational spaces.Without visual qualities will have negative consequences in children's behavior Lack of sense of worth, reduced satisfaction, and space security will leave.

Conclusion: In the present study, an attempt was made to evaluate the visual quality of children's educational space on self-efficacy in children aged 4 to 6 years. Furthermore, the data for the visual quality efficiency of educational spaces using content analysis technique and Depthmap and Maxqda 2020 software in five sample Primary schools in Isfahan (Fooladshahr) have been measured.

کلیدواژه‌ها English

Visual quality
educational space
self-efficacy
visibility