تحلیل رضایت شهروندان تبریز از خدمات عمومی شهر به لحاظ ابعاد ذهنی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسنده

استادیار گروه معماری و شهرسازی، عضو باشگاه نخبگان و پژوهشگران جوان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

چکیده
بیان مساله: مدیریت خدمات عمومی در مناطق شهری به عاملی تعیین کننده در جذب و ساماندهی جمعیت تبدیل شده است. مدیریت صحیح این برای دستیابی به رضایت شهروندان ضروری است. برآوردن انتظارات افرادی که از یک شهر بازدید می کنند بسیار مهم است، زیرا می تواند در تصمیم گیری برای اقامت در آن مکان تعیین کننده باشد. دلبستگی شهروندان به یک شهر بستگی به ارائه کافی خدمات عمومی دارد.

هدف: این مطالعه به بررسی عوامل ذهنی اثرگذار بر میزان رضایتمندی شهروندان از خدمات شهرداری می­پردازد. سه عامل: دلبستگی به مکان، کیفیت زندگی و ارتباط بین شهرداری و شهروندان در نظر گرفته ­شده است.

روش­ها: این مطالعه بر پایه تحلیل کیفی و کمّی انجام شده است. چارچوب مفهومی ­با استفاده از مدل­سازی معادلات ساختاری (SEM) تدوین شده است.

یافته ها: نتایج نشان داد، ارتباط دارای بیشترین میزان تاثیر بر رضایتمندی از خدمات عمومی (کل اثرات مستقیم و غیرمستقیم= 938/0) است، پس از آن کیفیت زندگی (اثرات کل = 315/0) و در نهایت، دلبستگی به شهر (اثر غیرمستقیم= 256/0) قرار دارند.

نتیجه گیری: بنابراین، شهرداری‌ها برای برقراری ارتباطات کارآمدتر و سریع‌تر با شهروندان در تبریز باید از سیستم‌های فناورانه استفاده کرده و فعالیت‌های لازم را بر روی آنها ایجاد کنند تا بتوانند به نحو احسن با شهروندان ارتباط برقرار کنند. در ضمن، نهادهای عمومی نباید از این ترفندها برای رویدادهای نامنظم یا دوره های زمانی محدود مانند انتخابات سو استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[1]. Noda, Y, (2021). Performance information and learning effects on citizen satisfaction with public services. Public Management Review, 23(12), 1833-1855. doi:10.1080/14719037.2020.1775281.
[2]. Clifton, J., D. Díaz-Fuentes, and Fernández-Gutiérrez, M. 2019. “Vulnerable Consumers and Satisfaction with Public Services: Does Country Matter?” International Review of Administrative Sciences 85 (2): 264-285. doi:10.1177/0020852317691341.
[3]. Ouyang W., Wang B., Tian L., and Niu X., (2017), Spatial deprivation of urban public services in migrant enclaves under the context of a rapidly urbanizing China: An evaluation based on suburban Shanghai, Cities, 60, 436-445, https://doi.org/10.1016/j.cities.2016.06.004.
[4]. Braun, E., Eshuis, J., & Klijn, E. H. (2014). The effectiveness of place brand communication. Cities, 41, 64-70. https://doi.org/10.1016/j.cities.2014.05.007.
[5]. Nigro, H. O., & Císaro, S. E. G. (2016). The citizen satisfaction index: Adapting the model in argentine cities. Cities, 56, 85-90.
[6]. اسدی احمد، کلاته میمری رقیه. (1401)، تحلیلی بر توزیع فضایی خدمات شهری با محوریت عدالت اجتماعی و تاکید بر رضایت شهروندان(مورد مطالعه: منطقه ۱۱ مشهد). تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. ۲۲ (۶۴) :۱۷۹-۱۶۳
[7]. معتمدی، محمد، رسولی، سید حسن، نصیری، محمد. (1398). ارزیابی میزان رضایت شهروندان از عملکرد مدیریت شهری در حوزه خدمات شهری, مطالعه موردی: شهر فاروج. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی)، 19(55)، 99-116.
[8]. انصاری محمدرضا، (1398)، در بررسی تاثیر میزان رضایت شهروندان در مدیریت شهری (مطالعه موردی شهر اصفهان)، رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت، 13، 149-160.
[9]. مبارکی امید، (1397)، ارزیابی میزان رضایتمندی شهروندان شهر مراغه از عملکرد مناطق شهرداری، جغرافیا(برنامه ریزی منطقه ای)، 8(4)، 105-119.
[10]. مرادنژاد رحیم بردی آنا، زارع الهه، قاسم پور فاطمه، (1396)، سنجش رضایتمندی شهروندان از خدمات شهری شهرداری بابلسر، برنامه ریزی فضایی، 7(4 (پیاپی 27) )، 57-72.
[11]. Ochoa Rico MS, Vergara-Romero A, Subia JFR, del Rı´o J, (2022) Study of citizen satisfaction and loyalty in the urban area of Guayaquil: Perspective of the quality of public services applying structural equations. PLoS ONE, 17(2): e0263331. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0263331.
[12]. Clifton, J; Fernández-Gutiérrez, M, Howlett, M, (2022). Assessing public services from the citizen perspective: what can we learn from surveys? Journal of Economic Policy Reform, 25(1), 1-8. doi:10.1080/17487870.2020.1795444.
[13]. Menezes, V.G.d.; Pedrosa, G.V.; Silva, M.P.P.d.; Figueiredo, R.M.d.C. (2022), Evaluation of Public Services Considering the Expectations of Users-A Systematic Literature Review. Information, 13, 162. https://doi.org/10.3390/info13040162.
[14]. Lanin, D. & Hermanto, N. (2019), The effect of service quality toward public satisfaction and public trust on local government in Indonesia", International Journal of Social Economics, 46(3), 377-392. https://doi.org/10.1108/IJSE-04-2017-0151.
[15]. Van de Walle, S. (2018). Explaining Citizen Satisfaction and Dissatisfaction with Public Services.” In The Palgrave Handbook of Public Administration and Management in Europe, edited by E. Ongaro and S. Van Thiel, 227241. London: Palgrave Macmillan.
[16]. Dahlstrom, C., M. Nistotskaya, and M. Tyrberg. (2018). Outsourcing, Bureaucratic Personnel Quality and Citizen Satisfaction with Public Services. Public Administration 96 (1): 218–231. doi:10.1111/padm.12387.
[17]. Lovelock, C., & Gummesson, E. (2004). Whither services marketing? In search of a new paradigm and fresh perspectives. Journal of Service Research, 7(1), 20-41.
[18]. Phetogo M, Olumide J, Chux G. I, Cheneso C, (2002), Examining the relationship between service quality and customer satisfaction in the public service. The case of Botswana, WSEAS TRANSACTIONS on BUSINESS and ECONOMICS, 17, 579-593. doi: 10.37394/23207.2020.17.57.
[19]. Bostancı, B; Erdem, N (2019). Investigating the satisfaction of citizens in municipality services using fuzzy modelling. Socio-Economic Planning Sciences, 69, 1-13. 100754. doi:10.1016/j.seps.2019.100754.
[20]. Van Ryzin, G. G. (2004). Expectations, performance, and citizen satisfaction with urban services. Journal of Policy Analysis and Management, 23(3), 433-448.
[21]. کرمی اسلام، بصیری مصطفی، زینالی عظیم علی، (1400)، تحلیل دلبستگی به مکان و متغیرهای وابسته به آن در مکان‌های سوم شهری (نمونۀ موردی: پارک ائل‌گلی تبریز)، پژوهشهای جغرافیا و برنامه ریزی شهری، 9(3)، 735-759.
[22]. خبیری، سمانه، پورجعفر، محمدرضا.، ایزدی، محمدسعید. (1399). تبیین ماهیت دلبستگی به محله ایرانی-اسلامی: مطالعه کیفی محله اختیاریه. مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 11(42 )، 67-80.
[23]. پورجعفر، محمدرضا، ایزدی، محمدسعید، خبیری، سمانه. (1394). دلبستگی مکانی؛ بازشناسی مفهوم، اصول و معیارها. هویت شهر، 9(24)، 43-64.
[24]. Chappell, E. N., Parkins, J. R., & Sherren, K. (2020). Climax thinking, place attachment, and utilitarian landscapes: Implications for Wind Energy Development. Landscape and Urban Planning, 199, 103802.
[25]. Nasir, M; Mohamad, M; Ghani, N; Afthanorhan, A, (2020). Testing mediation roles of place attachment and tourist satisfaction on destination attractiveness and destination loyalty relationship using phantom approach. Management Science Letters, 10 (2), 443-454. doi:10.5267/j.msl.2019.8.026
[26]. Wang X, Lai IKW and Liu XY (2021) The Effect of Place Attachment on Overseas Students’ Tourism Ambassador Behavior: A Mediation Role of Life Satisfaction. Front. Psychol. 12:766997. doi: 10.3389/fpsyg.2021.766997.
[27]. Chen, N., & Dwyer, L. (2018). Residents place satisfaction and place attachment on destination brand-building behaviors: conceptual and empirical differentiation. J. Travel Res. 57, 1026–1041. doi: 10.1177/0047287517729760.
[28]. Rollero, C., & De Piccoli, N. (2010). Place attachment, identification and environment perception: An empirical study. Journal of Environmental Psychology, 30(2), 198-205. http://dx.doi.org/10.1016/j.jenvp.2009.12.003.
[29]. Scannell, L., & Gifford, R. (2010). Defining place attachment: A tripartite organizing framework. Journal of Environmental Psychology, 30(1), 1–10. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2009.09.006.
[30]. Chen, N. C., Dwyer, L., and Firth, T. (2018). Residents’ place attachment and wordof- mouth behaviours: a tale of two cities. J. Hospitality Tour. Manag. 36, 1–11. doi: 10.1016/j.jhtm.2018.05.001.
[31]. Westin, K. (2016). Place attachment and mobility in city regions. Population, Space and Place, 22(8), 722-735. https://doi.org/10.1002/psp.1949.
[32]. Moeinaddini, M; Asadi-Shekari, Z; Aghaabbasi, M; Saadi, I; Shah, M; Cools, M, (2020). Applying non-parametric models to explore urban life satisfaction in European cities. Cities, 105, 1-12, 102851. doi:10.1016/j.cities.2020.102851.
[33]. Olsen, J.A., Misajon, R. A conceptual map of health-related quality of life dimensions: key lessons for a new instrument. Qual Life Res 29, 733–743 (2020). https://doi.org/10.1007/s11136-019-02341-3.
[34]. Wang, F., & Wang, D. (2016). Geography of urban life satisfaction: An empirical study of Beijing. Travel Behaviour and Society, 5, 14-22.
[35]. Medvedev O, N & Landhuis, C. E, (2018), Exploring constructs of well-being, happiness and quality of life. PeerJ 6: e4903; http://dx.doi.org/10.7717/peerj.4903.
[36]. Finocchiaro, P.A. (2022), What is the role of place attachment and quality of life outcomes in employee retention?", Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 14(3), 261-273. https://doi.org/10.1108/WHATT-02-2022-0017.
[37]. Keyes, C. L. M. (1998). Social well-being. Social Psychology Quarterly, 61(2), 121-140. https://psycnet.apa.org/doi/10.2307/2787065.
[38]. DiMasso, A, Dixon, J, &Hernández, B. (2017). Place attachment, sense of belonging and themicro-politics of place satisfaction. In G. Fleury-Bahi, E. Pol, & O. Navarro (Eds.), Handbook of environmental psychology and quality of life research: International handbooks of quality-of-life. Cham: Springer.
[39]. Duncan, T., & Moriarty, S. E. (1998). A communication-based marketing model for managing relationships. The Journal of Marketing, 62(2), 1-13. https://doi.org/10.2307/1252157.
[40]. Webster, C. (1992), What kind of marketing culture exists in your service firm? An audit. Journal of Services Marketing, 6(2), 54-67. https://doi.org/10.1108/08876049210035863.
[41]. Belanche, D., Casaló, L. V., & Orús, C. (2016). City attachment and use of urban services: Benefits for smart cities. Cities, 50, 75-81. http://dx.doi.org/10.1016%2Fj.cities.2015.08.016.
[42]. Badri M., Al Khaili M., and Al Mansoori R. L, (2015), Quality of Service, Expectation, Satisfaction and Trust in Public Institutions: The Abu Dhabi Citizen Satisfaction Survey, Asian Journal of Political Science, 23(3), 420-447, https://doi.org/10.1080/02185377.2015.1055773.
[43]. Thomas, J. C. (2013). Citizen, customer, partner: Rethinking the place of the public in public management. Public Administration Review, 73(6), 786-796. https://doi.org/10.1111/puar.12109.
[44]. Popescu, A. I, (2020). Long-Term City Innovation Trajectories and Quality of Urban Life. Sustainability, 12(24), 10587. http://doi.org/10.3390/su122410587.
[45]. Bolton, R, (2021). Explorations in place attachment. Geographical Review, 111(4), 1-2. https://doi.org/10.1080/00167428.2020.1851071.
[46]. زینالی عظیم علی، حاتمی گلزاری، الهام، کرمی اسلام، بابازاده اسکوئی سولماز، (1400)، تبیین مولفه های دستیابی به توسعه پایدار محیطی در ساختار مدیریت شهری کلانشهر تبریز، پایداری، توسعه محیط زیست، 2(3)، 41-59.
[47]. Billig, M., Kreitler, S., Zadernovsky, A., & Alkalay, Y. (2016). The impact of place attachment and coping on the quality of life of Jewish and Druze children in Israel. Journal of Psychological Sciences, 2(1), 13-31.
[48]. Michalos, A. C., & Zumbo, B. D. (1999). Public services and the quality of life. Social Indicators Research, 48(2), 125-157. https://doi.org/10.1023/A:1006893225196