فصلنامه علمی _ رتبه ب

بازشناسی شاخص‌های برنامه‌ریزی و طراحی خیابان دوستدار کودک از دیدگاه کودکان (مطالعه موردی خیابان مصباح کرج)

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسندگان

1 استادیار گروه شهرسازی دانشگاه فنی و مهندسی بوئین زهرا

2 دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری دانشگاه بین امللی امام خمینی

چکیده
خیابان به عنوان مهم‌ترین فضای شهری نقش تأثیرگذاری در شکل‌گیری تصویر ذهنی کودکان از شهر و محل زندگی خود دارد. در این تحقیق، از روش مطالعه اسنادی و تحلیل محتوا استفاده شده است به این ترتیب که بررسی منابع موجود در ایران و جهان، نظریات اندیشمندان مطرح در این زمینه و نیز بیانیه‌ها و بخشنامه‌های منتشرشده از سوی سازمان‌های مرتبط جهانی (یونسکو و یونیسف) از روش مطالعه اسنادی بهره گرفته شده است. همچنین برای بازشناسی شاخص‌های فوق از دیدگاه کودکان از روش تحلیل محتوا استفاده شد. برای شناسایی نیازها و تمایلات کودکان، از دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۳ ساله مدرسه دخترانه هاجر واقع در خیابان مصباح کرج خواسته شد ویژگی‌های خیابان مورد نظر خود را در قالب انشاء بیان نمایند. در تعیین تعداد دانش‌آموزان از روش نمونه‌گیری نظری استفاده شد. برای بررسی داده‌های متنی جمع‌آوری شده ابتدا مفاهیم مندرج در داده‌های متنی استخراج، کد‌گذاری و بر اساس مطالب ارائه‌شده دسته‌بندی‌ها انجام‌شد و پس از دسته‌بندی مجدد با بررسی داده‌های متنی فراوانی کدها در هر یک از دسته‌ها بیان گردید . در بازشناسی شاخص‌های مورد نظر کودکان از طریق تحلیل محتوای داده‌های متنی بیش‌ترین فراوانی در زمینه ابعاد و شاخص‌های مد نظر کودکان مربوط به بعد عینی و بصری و همچنین در میان سه شاخص مطرح در این حوزه شاخص‌های مربوط غنای حسی از بیش‌ترین اهمیت برخوردار بوده‌اند به این ترتیب که 28 درصد داده‌ها مربوط به بعد عینی و بصری بوده است. و شاخص‌های غنای حسی 55 درصد فراوانی از میان شاخص‌های بعد بصری و عینی را به خود اختصاص داده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Recognizing child-friendly street indicators with emphasis on children's views (Case Study: Mesbah Street, Karaj)

نویسندگان English

sakineh maroofi 1
zahra maroofi 2
1 Assistant Professor of Architecture and Urban Planning in technical university of Buein Zahra
2 MSc student of urban design Imam Khomeini International University
چکیده English

As part of the community, children have their own needs, desires, and preferences. Citizens who have been neglected in social life, especially in the design of cities and the creation of urban environments. The purpose of this research is to investigate the needs, desires and preferences of children in providing planning and design indicators for urban spaces. The main research questions are: What are the desirable street indicators from a children's perspective? What are the practical solutions for the indicators in the study area? In this research, documentary study method and content analysis were used to identify design and planning indicators of child-friendly Street. In order to identify the needs and desires of the children, 40 13- to 12-year-old students of Hajar Primary School in Mesbah Street in Karaj were asked to write down the characteristics of their desired street. To examine the collected textual data, the concepts contained in the textual data were first extracted, coded and categorized based on the content presented. After classification, the frequency of codes in each category was determined. Objective and visual dimension had the highest frequency in recognizing the desired indicators of children. As such, 28% of the data were related to the visual dimension. Social dimensions (24%), activity (23.27%), psychological (15.27%) and finally environmental (9.45%) were the least important factors for children

کلیدواژه‌ها English

Mesbah Street Karaj"
Textual Content Analysis"
child-friendly street
- American heritage dictionary (2001): Fourth edition. Houghton mifflin company. Boston.new york.
- Bartlett, S. (2005): Urban Children and the Physical environment. Paper presented at the Children in the City conference,, 11–13 December, (41-63). Amman.
- Chawla, L. & Heft, H (2002): children’s competence and ecology of communities: functional approach to the evaluation of participation, Journal of environmental psychology,22,201-216
- Driskell, D. (2002): Creating Better Cities with Children and Youth: A Manual for Participation. Children, Youth and Environments, 13(1).
- Hasan Beiglou, B. (2001): Growth Psichology, Tehran: Saramad Kavosh.
- Horreli, L. (2007); Constructing a theoretical framework for environmental friendliness. Children, youth and environment. 17(4). 267-292.
- Howard, A. (2006): What Constitutes Child Friendly Communities and how are they built?, report prepared for the Australian Research Alliance for Children and Youth (ARACY). Sydney: Perth.
- Jafari nia, M. (2011): My Child Is Growing Up, Qom: Ahghaf
- Lynch, K. (1977): Growing Up in Cities. Cambridge, MA: MIT Press.
- Moayeri, M. (2001): Training and Nurturing Issues, Tehran: Amirkabir.
- Satterthwaite,D. (2004): City goverance for and with children. Intenational institute for environment and development. London: IIED.
- Saumel, I. & Frauke, W. & Kowarik, I. (2015): Toward Livable and Healthy Urban Streets: Roadside Vegetation Provides Ecosystem Services Where People Live and move, Environmental Science and Policy, PP.131-141.
- Torres J. (2009): Children & cities: planning to grow together, Document in a collection, Ottawa, The Vanier institute of the family.
- Witten, K. & Kearns, R. & Carrol, P. (2015): Urban Inclusion as Wellbeing: Exploring Children's Accounts of Confronting Diversity on Inner City Streets. Social Science and Medicine, PP. 357-349.
- Woolcock, G. & Steele, W. (2008): Child-friendly community indicators-a literature review. Queensland: Griffith university.