دوره 5، شماره 1 - ( 1403 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 87-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaie M, Soheili J, Armaghan M. Spatial reading of Iranian melodrama cinema by evaluating the components of the sense of place (Case example: Mother movie. Urban Design Discourse
a Review of Contemporary Litreatures and Theories 2024; 5 (1) :71-87
URL: http://udd.modares.ac.ir/article-40-73868-fa.html
رضایی مریم، سهیلی جمال‌الدین، ارمغان مریم. خوانش فضایی سینمای ملودرام ایرانی به واسطه ارزیابی مولفه‌های حس مکان (نمونه موردی : فیلم سینمایی مادر). گفتمان طراحی شهری
مروری بر ادبیات و نظریه های معاصر. 1403; 5 (1) :71-87

URL: http://udd.modares.ac.ir/article-40-73868-fa.html


1- پژوهشگر دکتری تخصصی، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین. ، arch.maryam.rezaie@gmail.com
2- دانشیار، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین
3- استادیار، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین
چکیده:   (2 مشاهده)

بیان مسئله: معماری و سینما مجموعه­ای از هنر و فنونی است که ازطریق طراحی صحنه، نشانه ­شناسی و معنا بر شخصیت ­­پردازی، ایجاد هویت، حس ­زمان و مکان، ایجاد فضای مناسب برای لوکیشن خاص و عبور از لایه­ های تاریخی، ایجاد حس­ روانی و هویت و تاثیر بر روند روایت و... در فضای فیلم تاثیرگذار است.
هدف: درک مولفه­های برآمده ­از سینما مخصوصا ملودرام ازمنظر هم­زیستی با معیارهای حس ­مکان منتج­ شده از فضای معماری منجر به خروج کلید واژگانی می­گردد که خود در میزان ­نمودن ساخت فضای فیزیکی صحنه در جهت شناسایی روابط انسان با مکان قابل تدقیق می­باشد.
روش تحقیق: برای درک این موضوع سعی شد بابهره از روش تفسیری-تاریخی به فهوای روند دیالکتیک فضایی-مکانی در فیلم مادر پرداخته شود که این روند خود نیازمند روش تحلیلی-توصیفی است تا به­ واسطه مولفه­ های برخاسته از متغیرهای شناسایی ­شده در پژوهش احصاگردد. نهایتا ازطریق استدلال قیاسی سعی بر تفهیم مولفه ­های خروجی به ­واسطه ابزاری چون مدل و جداول تحلیلی شده ­است. لذا طرح پرسش: «چگونه می­توان پروسه زمانی سکانس ­های برداشت شده فیلم سینمایی مادر را در ارتباط با هم­زیستی فضایی و یا تقدم و تاخر فضای حرکتی صحنه ازمنظر دیالکتیک حسی-مکانی توجیح نمود؟»
نتیجه گیری: میتواند از طریق مدل مفهومی و جداول عنوان شده از حیث مرحله بندی فریم های فضایی که منجر به درک روابط حسی-مکانی منتج ­شده از روابط انسان با مکان در سینمای ملودرام میشود. به نوع روش­شناسی در روابط هم­بندی فضا و زمان ازمنظر شناسایی واژگان؛ دیاکرونیک و سینکرونیک فضایی صحنه و در قالب مولفه های؛ فعالیت، معنا و کالبد ازمنظر حسی-مکانی پاسخی درخور شایستگی آن داد.

متن کامل [PDF 2959 kb]   (1 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: فرهنگ و هویت در شهر
دریافت: 1402/11/26 | پذیرش: 1403/2/22 | انتشار: 1403/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.