فصلنامه علمی _ رتبه ب

خوانش فضایی سینمای ملودرام ایرانی به واسطه ارزیابی مولفه‌های حس مکان (نمونه موردی : فیلم سینمایی مادر)

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 پژوهشگر دکتری تخصصی، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین.

2 دانشیار، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین

3 استادیار، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین

چکیده
بیان مسئله: معماری و سینما مجموعه­ای از هنر و فنونی است که ازطریق طراحی صحنه، نشانه ­شناسی و معنا بر شخصیت ­­پردازی، ایجاد هویت، حس ­زمان و مکان، ایجاد فضای مناسب برای لوکیشن خاص و عبور از لایه­ های تاریخی، ایجاد حس­ روانی و هویت و تاثیر بر روند روایت و... در فضای فیلم تاثیرگذار است.

هدف: درک مولفه­های برآمده ­از سینما مخصوصا ملودرام ازمنظر هم­زیستی با معیارهای حس ­مکان منتج­ شده از فضای معماری منجر به خروج کلید واژگانی می­گردد که خود در میزان ­نمودن ساخت فضای فیزیکی صحنه در جهت شناسایی روابط انسان با مکان قابل تدقیق می­باشد.

روش تحقیق: برای درک این موضوع سعی شد بابهره از روش تفسیری-تاریخی به فهوای روند دیالکتیک فضایی-مکانی در فیلم مادر پرداخته شود که این روند خود نیازمند روش تحلیلی-توصیفی است تا به­ واسطه مولفه­ های برخاسته از متغیرهای شناسایی ­شده در پژوهش احصاگردد. نهایتا ازطریق استدلال قیاسی سعی بر تفهیم مولفه ­های خروجی به ­واسطه ابزاری چون مدل و جداول تحلیلی شده ­است. لذا طرح پرسش: «چگونه می­توان پروسه زمانی سکانس ­های برداشت شده فیلم سینمایی مادر را در ارتباط با هم­زیستی فضایی و یا تقدم و تاخر فضای حرکتی صحنه ازمنظر دیالکتیک حسی-مکانی توجیح نمود؟»

نتیجه گیری: میتواند از طریق مدل مفهومی و جداول عنوان شده از حیث مرحله بندی فریم های فضایی که منجر به درک روابط حسی-مکانی منتج ­شده از روابط انسان با مکان در سینمای ملودرام میشود. به نوع روش­شناسی در روابط هم­بندی فضا و زمان ازمنظر شناسایی واژگان؛ دیاکرونیک و سینکرونیک فضایی صحنه و در قالب مولفه های؛ فعالیت، معنا و کالبد ازمنظر حسی-مکانی پاسخی درخور شایستگی آن داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Spatial reading of Iranian melodrama cinema by evaluating the components of the sense of place (Case example: Mother movie

نویسندگان English

Maryam Rezaie 1
Jamaluddin Soheili 2
Maryam Armaghan 3
1 PhD researcher, Department of Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning,Qazvin Branch, Islamic Azad Universiy, Qazvin, Iran.
2 Associate Professor, Department of Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
چکیده English

Problem: Architecture and cinema are a collection of art and technology that are intertwined with the help of the capable hands of an architect and a filmmaker. The two can act similarly in infusing the spirit of life into space and evoking human feelings. Among these, urban spaces and architectural buildings are very important as the location of a film event and represent the temporal, cultural, historical, social and are in the movie. So that paying attention to the category of architecture in cinema in a serious and conscious way is an idea that can be considered by directors and filmmakers. This article explores this relationship in the movie Mother, made by Ali Hatami.

Target: In this research, first to interpret the architectural space and place, Kanter's views on the sense of place are considered, then the features of melodrama style in cinema and its features are discussed and then the architectural concepts and features of place in The scene design of Hatami's film "Mother" is studied in terms of activity, body and meaning. The counter recognizes three components for each location: Physical characteristics, activities & Imaginations.

Method: To understand this issue, try to use the historical-interpretive method to communicate the spatial-local dialectical process, which requires the analysis and description of the components resulting from the changes identified in this research. Finally, through deductive-inductive reasoning, it has been tried to identify the output components of the tool used in this research.

Result: For this purpose, it was tried to explain the temporal process of the sequences taken from the film Mother in relation to the spatial coexistence or the progress and delay of the moving space of the scene from a sense of feeling. Eclectic view of space? By linking human relations with place in melodrama cinema, he identified a kind of space-place dialectic that can be affirmed and achieved in key words: spatial diachronic and synchronic.

کلیدواژه‌ها English

Melodrama cinema
Sense of Place
mother movie
spatial reading
]1[ Mokhtabad Amrai, Seyyed Mustafa; and Panahi, Siamak. 2016. "Investigation and analysis of the role of interior architecture in the manifestation of meaning in science fiction films". Honarhaye ziba, No: 30.
]2[ Hosseini, Seyyed Baqir; and Abizadeh, Elnaz; and Bagheri, Vahidah. 2018. "Architecture and cinema are complementary elements and identity of space and place". Armanshahr, No: 3.
]3[ Panahi, Siamak. 2013. "The influence of architecture on expressionist cinema". Architecture and culture, fifth period, No: 17.
]4[ Penz, Francois; and Maureen, Thoms. 2012. "Cinema and Architecture". Shahram Jafarinejad, Tehran: Soroush.
]5[ Canter, D. 1971. The Psychology of Place, the Architectural Press, London.
]6[ Haghir, Saeed; and Kamel Nia, Hamed. 2014. "The theory of modernity in architecture". Tehran: University of Tehran.
]7[ Kamali Nia, Farzin. 2018. "Cinematic Movements and Styles". Tehran: Nagare Pardaz Saba.
]8[ Panahi, Siamak. 2017. "Architecture and Semantic Cinema". Tehran: Asr Konkash Publications.
]9[ Adel, Shahabuddin. 2018. "Contemporary evolution in the concept of cinematic time". Tehran: University of Art.
]10[ Habibi, Mohsen. 2012. "How to model and reorganize the skeleton of the neighborhood". Fine Arts, Volume 13, No: 13.
]11 [Panofsky, Erwin. 1983. Meaning in the Visual Arts. London.
]12[ Norberg Schultz, Christian. 2012. "The spirit of the place, towards the phenomenology of architecture". Mohammad Reza Shirazi. Tehran: Rokh Dadno.
]13[ Relph, E. 1976. Place and placelessness. London: Pion.
]14[ Falahat, Mohammad Sadiq; and Kamali, Leila; and Shahidi, Samad. 2016. "The role of the sense of place concept in improving the quality of architectural preservation". Bagh Nazar, 14th period, No: 46.
]15[ Williams, D R., & Carr, D.S. 1993. The sociocultural meaning of outdoor recreation places. In A. Ewert, D. Shavez, & A. Magill (Eds.), Culture, conflict, and communication in the wildland-urban interface (pp. 209-219). Boulder, Co: Westview Press.
]16[ Riley, R. B. 2004. Attachment to the Ordinary Landscape. Boston, MA: Springer.
]17[ Shah Cheraghi, Azadeh; and Bandarabad, Alireza. 2014. "Surrounded in the environment: application of environmental psychology in architecture and urban planning". Tehran: Academic Jihad.
]18[ Matlabi, Qasim. 1380. "Environmental psychology is a new science in the service of architecture and urban design". Fine Arts, No: 10.
]19[ Daneshgar, Moghadam; Golrokh et al. 2018. "Analysis of the sociability of the physical environment, affected by the understanding of nature in the human-made environment". Fine Arts, No: 38.
]20[ Scannell, L., & Gifford, R. 2010. The Relations between Natural and Civic Place Attachment and Pro-Environmental Behavior. Journal of Environmental Psychology, 30(3), 289-297.
]21[ Altman, I. & Setha Low (ed.). 1992. Place Attacchment, Plenum Prwss, New York.
]22[ Kalvir, Hojatullah Rashid; and Abbaszadeh, Fatemeh; Akbari, Hassan; and Shahroudi, Marzieh. 2018. "Examining the sense of belonging to a place from the perspective of physical and non-physical indicators in independent houses and apartment complexes (case study: Tabriz city)". Geography and development of urban space, 6th period, No: 2.