دوره 4، شماره 4 - ( 1402 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 91-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholipoor Seghaiesh N, Ebrahimi Asl H, Babazadeh Oskouei S, Sattari Sarbanghooli H. Assessing the Satisfaction of the Residents of Tabriz Railway Neighborhood from the Perspective of Environmental Acoustic Comfort. Urban Design Discourse
a Review of Contemporary Litreatures and Theories 2024; 4 (4) :69-91
URL: http://udd.modares.ac.ir/article-40-68323-fa.html
قلی پور صغایش نازنین، ابراهیمی اصل حسن، بابازاده اسکوئی سولماز، ستاری ساربانقلی حسن. ارزیابی رضایت ساکنان محله راه آهن تبریز از منظر آسایش آکوستیکی محیطی. گفتمان طراحی شهری
مروری بر ادبیات و نظریه های معاصر. 1402; 4 (4) :69-91

URL: http://udd.modares.ac.ir/article-40-68323-fa.html


1- دانشجوی دکتری معماری، واحد بین المللی جلفا، دانشگاه آزاد اسلامی، جلفا، ایران
2- استادیار گروه معماری، واحد بین المللی جلفا، دانشگاه آزاد اسلامی، جلفا، ایران ، hass.ebrahimi1985@gmail.com
3- استادیار گروه معماری، واحد اسکو، دانشگاه آزاد اسلامی، اسکو، ایران.
4- دانشیار گروه معماری و شهرسازی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
چکیده:   (197 مشاهده)
بیان مساله: ساکنان مجتمع های مسکونی در مناطق شهری روزانه با انواع مختلف صداها روبرو هستند. بیشتر این صداها بخصوص در مراکز ترافیکی بسیار آزار دهنده و زجرآور است.
هدف: هدف تحقیق حاضر ارزیابی رضایت ساکنان مساکن محله راه ­آهن تبریز از منظر آسایش آکوستیکی محیطی می­باشد.
روش:  روش تحقیق حاضر توصیفی - تحلیلی با هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق ساکنان محله راه­آهن تبریز که برابر 32936 نفر می باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 380 نفر بدست آمد. برای روایی سوالات از روایی صوری استفاده و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل اطلاعات از روش معادلات ساختاری و تکنیک تاپسیس و اف- تاپسیس از نرم افزارSpss  و Amos استفاده گردید.
یافته ها و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که در بین عوامل تاثیرگذار در آسایش آکوستیکی ساکنان محله راه آهن تبریز شاخص کالبدی بیشترین تاثیر را داشته و پس از آن شاخص های آکوستیک و اجتماعی اثرگذار بوده اند. همچنین نتایج نشان داد از نظر رتبه­ بندی کوی­ ها از نظر آسایش آکوستیکی به لحاظ آلودگی صوتی، کوی اتحاد بیشترین آلودگی صوتی رتبه اول و پس از آن کوی نیلوفر و شقایق بترتیب رتبه دوم و سوم بدست آوردند.
در نتیجه می­توان با طراحی مناسب و استفاده از فرم، نما و مصالح از نظر آکوستیک معماری در محله راه ­آهن تبریز تا حد زیادی از آلودگی صوتی کاسته و به ارتقا کیفیت آسایش آکوستیکی ساکنان کمک کرد.
متن کامل [PDF 1086 kb]   (110 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شهر و سلامتی
دریافت: 1402/1/16 | پذیرش: 1402/3/17 | انتشار: 1402/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.