دوره 4، شماره 3 - ( 1402 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 51-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bakhshandeh R, afzali K, Almasi M H. Theoretical Recognition of the Position and Dimensions of the Bicycle in New Theories of Urbanism. Urban Design Discourse
a Review of Contemporary Litreatures and Theories 2023; 4 (3) :33-51
URL: http://udd.modares.ac.ir/article-40-65185-fa.html
بخشنده رقیه، افضلی کوروش، الماسی محمد هادی. بازشناخت نظری جایگاه و ابعاد دوچرخه در نظریه‌های نوین شهرسازی. گفتمان طراحی شهری
مروری بر ادبیات و نظریه های معاصر. 1402; 4 (3) :33-51

URL: http://udd.modares.ac.ir/article-40-65185-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران
2- استادیار، گروه شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران ، Kkafzali1@gmail.com
3- استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گرگان، ایران
چکیده:   (1884 مشاهده)
بیان مسئله: دوچرخه، یکی از مهم‌ترین شیوه‌های سفر غیر موتوری و یکی از مهم‌ترین ارکان تشکیل‌دهنده نظام حمل‌ونقل پاک‌درون شهری است. چرخش‌های پارادایمی صورت گرفته دو حوزه رویکردهای نوین و فرا مدرن مهندسی حمل‌ونقل و نظریه‌های نوین شهرسازی جریان داشته و از این نظر نیازمند بررسی‌های تخصصی و علمی است.
اهداف: هدف از این پژوهش، بازخوانی نظری و کیفی جایگاه و ابعاد دوچرخه در نظریه‌های نوین شهرسازی در قالب طیفی از انواع مفاهیم و رویکردهای نوین، جنبش‌ها و نهضت‌های فکری است.
روش: رویکرد تحقیق این پژوهش؛ کیفی با تکیه ‌بر روش پژوهش اسنادی و مطالعات کتابخانه‌ای است و برای بازشناخت نظری جایگاه و ابعاد دوچرخه در نظریه‌های نوین شهرسازی از چهارده نظریه در قالب مفاهیم، رویکرد، جنبش یا نهضت فکری در دو قالب قرائت عام و قرائت خاص استفاده‌شده است.
یافته‌ها: یافته‌های تحقیق؛ نشانگر ظرفیت‌های محسوس شناختی در جهت موقعیت‌یابی دوچرخه به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم ذیل الگوهای مطلوب استقرار دوچرخه در هر یک از این چهارده نظریه‌ است. همچنین، در هر یک از آن رهیافت‌های نظری، ابزارهای مکمل چندضلعی پشتیبان استقرار دوچرخه نیز وجود داشته و دیدگاه‌های غالب علمی متفاوتی در هرکدام برقرار است.
 نتیجه‌گیری: امکان موقعیت‌یابی دوچرخه در بین طیف وسیعی از مفاهیم، منشورها و جنبش‌های فکری نوین شهرسازی وجود داشته و بدین ترتیب با بررسی صورت گرفته بخشی از خلاء های ملموس نظری کم‌توجهی به وسیله دوچرخه برطرف شده است.

 
متن کامل [PDF 1044 kb]   (417 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی کیفی | موضوع مقاله: حرکت و جابه‌جایی در شهر
دریافت: 1401/8/12 | پذیرش: 1401/11/23 | انتشار: 1402/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.