maroofi S, maroofi Z. Recognizing child-friendly street indicators with emphasis on children's views (Case Study: Mesbah Street, Karaj). Urban Design Discourse a Review of Contemporary Litreatures and Theories 2020; 1 (3) :18-32
URL:
http://udd.modares.ac.ir/article-40-40531-fa.html
معروفی سکینه، رجبی زهرا. بازشناسی شاخصهای برنامهریزی و طراحی خیابان دوستدار کودک از دیدگاه کودکان (مطالعه موردی خیابان مصباح کرج). گفتمان طراحی شهری مروری بر ادبیات و نظریه های معاصر. 1399; 1 (3) :18-32
URL: http://udd.modares.ac.ir/article-40-40531-fa.html
1- استادیار گروه شهرسازی دانشگاه فنی و مهندسی بوئین زهرا ، akmaroufi@yahoo.com
2- دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری دانشگاه بین امللی امام خمینی
چکیده: (2801 مشاهده)
خیابان به عنوان مهمترین فضای شهری نقش تأثیرگذاری در شکلگیری تصویر ذهنی کودکان از شهر و محل زندگی خود دارد. در این تحقیق، از روش مطالعه اسنادی و تحلیل محتوا استفاده شده است به این ترتیب که بررسی منابع موجود در ایران و جهان، نظریات اندیشمندان مطرح در این زمینه و نیز بیانیهها و بخشنامههای منتشرشده از سوی سازمانهای مرتبط جهانی (یونسکو و یونیسف) از روش مطالعه اسنادی بهره گرفته شده است. همچنین برای بازشناسی شاخصهای فوق از دیدگاه کودکان از روش تحلیل محتوا استفاده شد. برای شناسایی نیازها و تمایلات کودکان، از دانشآموزان ۱۲ تا ۱۳ ساله مدرسه دخترانه هاجر واقع در خیابان مصباح کرج خواسته شد ویژگیهای خیابان مورد نظر خود را در قالب انشاء بیان نمایند. در تعیین تعداد دانشآموزان از روش نمونهگیری نظری استفاده شد. برای بررسی دادههای متنی جمعآوری شده ابتدا مفاهیم مندرج در دادههای متنی استخراج، کدگذاری و بر اساس مطالب ارائهشده دستهبندیها انجامشد و پس از دستهبندی مجدد با بررسی دادههای متنی فراوانی کدها در هر یک از دستهها بیان گردید . در بازشناسی شاخصهای مورد نظر کودکان از طریق تحلیل محتوای دادههای متنی بیشترین فراوانی در زمینه ابعاد و شاخصهای مد نظر کودکان مربوط به بعد عینی و بصری و همچنین در میان سه شاخص مطرح در این حوزه شاخصهای مربوط غنای حسی از بیشترین اهمیت برخوردار بودهاند به این ترتیب که 28 درصد دادهها مربوط به بعد عینی و بصری بوده است. و شاخصهای غنای حسی 55 درصد فراوانی از میان شاخصهای بعد بصری و عینی را به خود اختصاص دادهاند.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
کیفیت فضاهای عمومی شهری دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1399/4/3 | انتشار: 1399/6/15