دوره 3، شماره 3 - ( 1401 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 126-114 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مدیر گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد ، r_akbari@yazd.ac.ir
2- عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد
3- دانشجو کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد
چکیده:   (1805 مشاهده)
بیان مسئله: الگوی گفتمان طراحی مشارکت­ محور در دنیا به‌عنوان راه­ حلی برای بازطراحی بافت­های شهری مطرح می­شود. تخریب­های گسترده در بافت­های تاریخی ایران به علت عدم پیاده­ سازی گفتمان طراحی شهری است.
هدف: این پژوهش به کشف الگوی گفتمان­سازی در طراحی مشارکت­محور با رویکرد آموزش شهروندی در بافت تاریخی کازرون می­پردازد.
روش: رویکرد پژوهش کیفی و با دسته­ بندی خوشه­ های جامعه مشارکت ­کننده و نمونه ­گیری گلوله برفی در 3 دسته باز، محوری و گزینشی کدگذاری شده، سپس با تکنیک تحلیل محتوا تفسیر شده است.
یافته: مقولات مستخرج از مصاحبه­ ها در 7 عامل محوری و در 2 دلیل گزینشی شامل ناآگاهی ساکنان و مدیریت شهری نادرست قرار گرفت.
نتیجه ­گیری: با توجه به عوامل مؤثر در ناآگاهی شهروندان (عدم شناخت ویژگی­های بافت، عوامل اجتماعی و اقتصادی) طراح شهری به‌عنوان تسهیل­گر ابتدا با هدف آگاهی مشارکت ­کنندگان از بافت تاریخی و ایجاد زمینه ­مشارکت­ محوری به آموزش شهروندی پرداخته سپس با آموزش مقدماتی طراحی شهری به تبدیل نظر به ایده مشارکت ­کنندگان کمک می­کند. سپس ایده ­ها را تعدیل و به ‌صورت سیاست­های یکپارچه و جامع مدون نموده و به مدیریت شهری برای ابلاغ سیاست­های اجرایی طراحی شهری مشارکت­ محور و حل مشکلات ناشی از سیاست‌های نادرست در زمینه مدیریت شهری، اقتصادی، طراحی و امنیت کمک می­کند.
متن کامل [PDF 558 kb]   (865 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی کیفی | موضوع مقاله: فرهنگ و هویت در شهر
دریافت: 1401/6/8 | پذیرش: 1401/7/4 | انتشار: 1401/7/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.