akbari R, rafian M, Amirazodi H. The Discourse Model of Participatory Urban Design with the Approach of Citizenship Education (Case Study: The Historical Context of Kazerun). Urban Design Discourse
a Review of Contemporary Litreatures and Theories 2022; 3 (3) :114-126
URL:
http://udd.modares.ac.ir/article-40-63930-fa.html
اکبری رضا، رفیعیان محسن، امیرعضدی حسین. الگوی گفتمان طراحی شهری مشارکتمحور با رویکرد آموزش شهروندی(مطالعه موردی: بافت تاریخی کازرون). گفتمان طراحی شهری
مروری بر ادبیات و نظریه های معاصر. 1401; 3 (3) :114-126
URL: http://udd.modares.ac.ir/article-40-63930-fa.html
1- مدیر گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد ، r_akbari@yazd.ac.ir
2- عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد
3- دانشجو کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد
چکیده: (1325 مشاهده)
بیان مسئله: الگوی گفتمان طراحی مشارکت محور در دنیا بهعنوان راه حلی برای بازطراحی بافتهای شهری مطرح میشود. تخریبهای گسترده در بافتهای تاریخی ایران به علت عدم پیاده سازی گفتمان طراحی شهری است.
هدف: این پژوهش به کشف الگوی گفتمانسازی در طراحی مشارکتمحور با رویکرد آموزش شهروندی در بافت تاریخی کازرون میپردازد.
روش: رویکرد پژوهش کیفی و با دسته بندی خوشه های جامعه مشارکت کننده و نمونه گیری گلوله برفی در 3 دسته باز، محوری و گزینشی کدگذاری شده، سپس با تکنیک تحلیل محتوا تفسیر شده است.
یافته: مقولات مستخرج از مصاحبه ها در 7 عامل محوری و در 2 دلیل گزینشی شامل ناآگاهی ساکنان و مدیریت شهری نادرست قرار گرفت.
نتیجه گیری: با توجه به عوامل مؤثر در ناآگاهی شهروندان (عدم شناخت ویژگیهای بافت، عوامل اجتماعی و اقتصادی) طراح شهری بهعنوان تسهیلگر ابتدا با هدف آگاهی مشارکت کنندگان از بافت تاریخی و ایجاد زمینه مشارکت محوری به آموزش شهروندی پرداخته سپس با آموزش مقدماتی طراحی شهری به تبدیل نظر به ایده مشارکت کنندگان کمک میکند. سپس ایده ها را تعدیل و به صورت سیاستهای یکپارچه و جامع مدون نموده و به مدیریت شهری برای ابلاغ سیاستهای اجرایی طراحی شهری مشارکت محور و حل مشکلات ناشی از سیاستهای نادرست در زمینه مدیریت شهری، اقتصادی، طراحی و امنیت کمک میکند.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
فرهنگ و هویت در شهر دریافت: 1401/6/8 | پذیرش: 1401/7/4 | انتشار: 1401/7/30