abbasi R, SHAHCHERAGHI A, habib F. Identifying the Effective Architectural Components in Urban Branding (Case Study: Yazd City). Urban Design Discourse a Review of Contemporary Litreatures and Theories 2024; 5 (2) :1-21
URL:
http://udd.modares.ac.ir/article-40-72006-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشیار،گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، shahcheraghi@srbiau.ac.ir
3- استاد تمام ،گروه شهرسازی، واحدعلوم وتحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (523 مشاهده)
هدف: شهرها در حال تبدیل شدن به قهرمان بین مناطق جغرافیایی هستند. رقابت بین شهرها برای تثبیت اعتبار به عنوان بهترین انتخاب برای بازدیدکنندگان، سرمایه گذاران، کسب و کار در شهر، در حال تشدید است. بعضی شهرها ویژگیهای منحصر به فردی دارند که سبب میشود تصویری مشخص از آنها در ذهن شکل بگیرد. این نوشتار با شناسایی اصلی ترین مولفههای معماری تاثیرگذار در برندسازی شهری شهر یزد و پس از آن مقایسه میزان تاثیرگذاری این مولفهها باهم و اولویتبندی آنها به ترتیب اهمیت نگاشته شده است.
روش: پژوهش با پرسشنامه ای که برای دو گروه، 1) گروهی 35 نفره از جامعه متخصصین 2) گروهی 110 نفره از افراد عادی تهیه شد، انجام شده است. در انتخاب نمونه گروه 1 از روش نمونه گیری گلوله برفی و برای انتخاب نمونه در گروه 2 از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است.
یافته ها: این تحقیق کاربردی و براساس ماهیت داده از نوع کیفی است. بررسی تمامی مولفهها در دو جامعه آماری طبق آزمون spss انجام شد و تمامی مولفهها بر برندسازی شهر یزد تاثیر قابل توجهی داشتند. میزان تاثیرگذاری مولفهها بر برندسازی شهر یزد در دو جامعه آماری میان متخصصین معمار و شهرساز و بین افراد عادی از لحاظ الویت بندی تفاوت داشت.
نتیجه گیری: در بین افراد عادی بافت معماری بیشترین تاثیر را بر برندسازی شهر یزد داشته و درمیان افراد متخصص نماد و نشانه ها مانند عناصری مثل بادگیر، ساباط و .... بیشترین تاثیر را در برندسازی شهر یزد داشته است.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
فرهنگ و هویت در شهر دریافت: 1402/7/23 | پذیرش: 1402/11/5 | انتشار: 1403/6/10