دوره 5، شماره 2 - ( 1403 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 21-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abbasi R, SHAHCHERAGHI A, habib F. Identifying the Effective Architectural Components in Urban Branding (Case Study: Yazd City). Urban Design Discourse a Review of Contemporary Litreatures and Theories 2024; 5 (2) :1-21
URL: http://udd.modares.ac.ir/article-40-72006-fa.html
عباسی رعنا، شاهچراغی آزاده، حبیب فرح. شناسایی مولفه های معماری موثر در برندسازی شهری (مطالعه موردی:شهر یزد). گفتمان طراحی شهری مروری بر ادبیات و نظریه های معاصر. 1403; 5 (2) :1-21

URL: http://udd.modares.ac.ir/article-40-72006-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشیار،گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، shahcheraghi@srbiau.ac.ir
3- استاد تمام ،گروه شهرسازی، واحدعلوم وتحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (523 مشاهده)
هدف: شهرها در حال تبدیل شدن به قهرمان بین مناطق جغرافیایی هستند. رقابت بین شهرها برای تثبیت اعتبار به عنوان بهترین انتخاب برای بازدیدکنندگان، سرمایه گذاران، کسب و کار در شهر، در حال تشدید است. بعضی شهرها ویژگی‌‌‌‌‌‌‌های منحصر به فردی دارند که سبب می‌شود تصویری مشخص از آنها در ذهن شکل بگیرد. این نوشتار با شناسایی اصلی ترین مولفه‌‌های معماری تاثیرگذار در برندسازی شهری شهر یزد و پس از آن مقایسه میزان تاثیرگذاری این مولفه‌ها باهم و اولویت‌بندی آنها به ترتیب اهمیت نگاشته شده است.
روش: پژوهش با پرسشنامه ای که برای دو گروه، 1) گروهی 35 نفره از جامعه متخصصین 2) گروهی 110 نفره از افراد عادی تهیه شد، انجام شده است. در انتخاب نمونه گروه 1 از روش نمونه گیری گلوله برفی و برای انتخاب نمونه در گروه 2 از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است.
یافته ها: این تحقیق کاربردی و براساس ماهیت داده از نوع کیفی است. بررسی تمامی مولفه‌ها در دو جامعه آماری طبق آزمون spss انجام شد و تمامی مولفه‌ها بر برندسازی شهر یزد تاثیر قابل توجهی داشتند. میزان تاثیر‌گذاری مولفه‌ها بر برندسازی شهر یزد در دو جامعه آماری میان متخصصین معمار و شهرساز و بین افراد عادی از لحاظ الویت بندی تفاوت داشت.
نتیجه گیری: در بین افراد عادی بافت معماری بیشترین تاثیر را بر برندسازی شهر یزد داشته و درمیان افراد متخصص نماد و نشانه ها مانند عناصری مثل بادگیر، ساباط و .... بیشترین تاثیر را در برندسازی شهر یزد داشته است.
متن کامل [PDF 1682 kb]   (389 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی کیفی | موضوع مقاله: فرهنگ و هویت در شهر
دریافت: 1402/7/23 | پذیرش: 1402/11/5 | انتشار: 1403/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.