استادیار گروه انیمیشن و سینما، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس ، najmedin@modares.ac.ir
چکیده: (2169 مشاهده)
مسئله: طراحی و فرم شهر در فیلم انیمیشن و بازی ویدئویی از جمله عناصر طراحی مفهومی است که برای نمایش فضای فعالیت شخصیتها و جای رویدادهای دنیای داستان شکل میگیرد. دیده شدن شخصیت در فضایی که در آن کنشگری میکند به شناخت ویژگیهای ماهیتی و هویتی هر دو میانجامد. در این مطالعه طراحی شهری فیلم انیمیشن رالف اینترنت را به هم میریزد به عنوان نمونه مطالعاتی بررسی میشود تا شاخصهای فرم شهری به تعبیر فیلم از فضای مجازی اینترنت و بازیهای ویدئویی Sugar Rush و مسابقه مرگبار بازشناسی و تحلیل شوند.
هدف: از این رو هدف پژوهش شناخت شاخصهای طراحی شهری به کار رفته در فضاهای شهر اینترنت و بازیها است بطوری که مشابهتها و تفاوتهای آنها با طراحی شهری واقعگرا برای زندگی انسان مشخص شود.
روش: در اجرای پژوهش از روش کیفی با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی استفاده شد. همچنین در بررسی فضاهای شهری بازیها نظریههای لئو برودی و جنی باویدج مد نظر قرار گرفت.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان میدهد شهر اینترنت با توجه به محلههای آن قابلیتهای دگرگون شونده و مخل را داراست، همچنین مسابقه مرگبار با قابلیتهای نوستالوژیک/ دگرگون شونده و Sugar Rush نوستالوژیک ارزیابی میشوند.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه از اغراق و کاریکاتور در طراحی مفهومی عناصر دیداری فیلم انیمیشن استفاده میشود، طراحی شهری در این اثر تعبیری خیالی و اغراق آمیز از ساختار صفر و یک فضای مجازی اینترنت است که سیمای شهر اینترنت بر اساس آن با تصویر متحرک نمود داده شده، ضمن اینکه شاخصهایی مانند عناصر کالبدی، سازماندهی شریان شهری و زیرساختها بر مبنای پاسخ به نیازهای شخصیتها و در عین حال جذابیت دیداری برای مخاطب همچنین اهداف فرهنگی و تجاری فروش کالاهای برساختهها از عناصر و فضاسازی فیلم طراحی شدهاند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
منظر شهری دریافت: 1401/9/4 | پذیرش: 1402/4/11 | انتشار: 1402/12/10