دوره 4، شماره 2 - ( 1402 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 26-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gerami Moghadam M, yeganeh M, Tabaian S M. Analysis Effect of the Visual Quality of Body´s Educational Space on Improving Self-Efficacy of Children 4 to 6 Years Old (Case Study: Isfahan Preschools). Urban Design Discourse
a Review of Contemporary Litreatures and Theories 2023; 4 (2) :1-26
URL: http://udd.modares.ac.ir/article-40-65512-fa.html
گرامی مقدم منصوره، یگانه منصور، طبائیان سیده مرضیه. تحلیل اثر کیفیت بصری کالبد فضای آموزشی بر ارتقای خودکارآمدی کودکان 4 تا 6 سال (مورد مطالعه: پیش‌دبستانی‌های اصفهان). گفتمان طراحی شهری
مروری بر ادبیات و نظریه های معاصر. 1402; 4 (2) :1-26

URL: http://udd.modares.ac.ir/article-40-65512-fa.html


1- دانشگاه ازاد اسلامی واحد شهرکرد
2- دانشگاه تربیت مدرس ، yeganeh@modares.ac.ir
3- دانشگاه ازاد واحد خوراسگان
چکیده:   (1063 مشاهده)
 مسئله: کیفیت بصری از عوامل تأثیرگذار کالبد فضاهای آموزشی بر خودکارآمدی کودکان است. کمبود کیفیت بصری در کالبد فضاهای آموزشی پیش‌دبستانی کاهش انگیزش و اثربخشی توانایی در کودکان را به همراه خواهد داشت.
هدف: شناخت ابعاد کیفیت بصری، قابلیت دید و میزان دید است که نقش بسزایی در شکل‌گیری رفتار کودکان دارند.
روش: درصورتی‌که کیفیت بصری فضا بر اساس خودکارآمدی در شکل‌گیری فضاهای آموزشی کودکان 4 تا 6 سال لحاظ شود تبعات مثبتی ازجمله فعالیت‌های انگیزشی، اشتیاق و شایستگی در پی خواهد داشت و شکل‌گیری فضاهای آموزشی فاقد کیفیات بصری تبعات منفی را در رفتار کودکان ازجمله عدم حس لیاقت، علاقه و کاهش رضایت‌مندی و امنیت فضایی بر جای خواهد گذاشت. پژوهشگران دیگر خودکارآمدی کودکان را از دیدگاه روانشناسی مورد بررسی قرار داده‌اند و از دیدگاه تحلیل کیفیت بصری فضاهای آموزشی تاکنون بررسی انجام نشده است.
نتایج: در پژوهش حاضر تلاش شده کیفیت بصری کالبد فضای آموزشی کودکان را بر خودکارآمدی در کودکان 4 تا 6 سال مورد بررسی قرار دهد و داده‌ها جهت کارایی کیفیت بصری فضاهای آموزشی با تکنیک تحلیل محتوا و با استفاده از نرم‌افزار Depthmap  و Maxqda2020 در 5 نمونه از پیش‌دبستانی‌های اصفهان (فولادشهر) سنجیده شده است.
متن کامل [PDF 1404 kb]   (692 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: هنر و خلاقیت در شهر
دریافت: 1401/8/27 | پذیرش: 1401/10/25 | انتشار: 1402/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.