1- دانشکده شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا،دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشکده معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، ali_nouri@iauksh.ac.ir
چکیده: (1590 مشاهده)
اهداف: مبتنی بر عوامل بیرونی مؤثر بر خلاقیت و ازآنجاکه خلاقیت عملی است که از محیط آموخته میشود و تحت تأثیر شرایط محیطی است، محیط آموزشی بهعنوان ظرفی که آموزش و یادگیری در آن اتفاق میافتد در آموزش و پرورشِ خلاقیت بسیار حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی کیفیات فضایی مؤثر بر خلاقیت دانشجویان در محیط آموزشی از دیدگاه دانشجویان و تحلیل آن مبتنی بر مرور مبانی نظری است.
روشها: روش تحلیل محتوای کیفی عرفی و نرمافزار MAXQDA بهعنوان ابزار تحلیل، برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با دانشجویان و تدوین مؤلفههای فضایی مؤثر بر خلاقیت، انتخاب گردیده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش به شناسایی هفت کیفیت فضایی شامل تحریککنندگی، انعطافپذیری، پیوند با طبیعت، گوناگونی قلمروهای رفتاری، وحدت، آسایش و غنای حسی بهعنوان مؤلفههای مؤثر بر بروز، ارتقا و تداوم خلاقیت و شاخصهای تبیینکننده آنان انجامیده است.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد خلاقیت تابع زمان و مکان مشخص و نیازهای از پیش تعیینشده نیست و افراد بر اساس روحیات و نیازهای خاص خود برای هرکدام از مراحل فرایند خلاقیت کیفیاتی را ترجیح میدهند. آنچه در این میان حائز اهمیت است وجود طیف وسیعی از قابلیتهای محیطی است که بتواند پاسخگوی نیاز دانشجویان در پیمایش فرایند خلاقیت باشد. محیطی که بتواند امکان کنجکاوی، ایده پردازی، تفکر، تعامل، ابتکار، سیالیت، انعطافپذیری و سایر مؤلفههای خلاقیت را برای آنان فراهم آورد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
هنر و خلاقیت در شهر دریافت: 1401/4/6 | پذیرش: 1401/4/12 | انتشار: 1401/6/10