خاتمی س, Boujari P, Ranjbar E. Urban Design Education: Analysis of Educational Methods with Emphasis on the Framework of Social Responsibility. Urban Design Discourse
a Review of Contemporary Litreatures and Theories 2022; 2 (3) :89-110
URL:
http://udd.modares.ac.ir/article-40-59102-fa.html
1- گروه طراحی شهری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس ، s.khatami@modares.ac.ir
2- گروه طراحی شهری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (1825 مشاهده)
اهداف: در قرن بیست ویکم، با توجه به تغییر پارادایم آموزش عالی در حرکت به سمت رویکرد مسئولیت اجتماعی دانشگاه از طرفی، و ماهیت پویا رشته طراحی شهری و همچنین چالشهای شهرسازی از طرف دیگر، اهمیت مطالعات آموزشی در این زمینه بسیار ضروری به نظر میرسد. لذا هدف نوشتار حاضر، ضمن شناسایی شیوه های آموزشی رایج در طراحی شهری، فراهم کردن زمینه برای بازطراحی برنامه آموزشی طراحی شهری منطبق بر رویکرد مسئولیت اجتماعی است.
روش: برای این منظور، مطالعات مربوط به مسئولیت اجتماعی دانشگاه و همچنین مطالعات آموزش طراحی شهری مرور گردید و از طریق گفت وگو با برخی متخصصین طراحی شهری، الگوی مسئولیت اجتماعی برای آموزش طراحی شهری پیشنهاد داده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان دهنده توجه به چهار شیوه یادگیری- یاددهی شامل آموزش سنتی، پروژه محور، خدمات محور، و آموزش پایدار در برنامه های آموزشی طراحی شهری در مقطع کارشناسی ارشد است. همچنین الگوی مسئولیت اجتماعی برای رشته طراحی شهری در چهار بخش ارزشها، مدیریت، اعمال، و اثرات تدوین گردید.
نتیجه گیری: نگاه مسئولیت اجتماعی میتواند فرآیندهای دستیابی به توسعه پایدار را تسهیل نماید و با تاکید بر اهمیت اخلاق به تربیت متفکرین دغدغه مند و مسئول در این جهت گام بردارد
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
نظریه های طراحی شهری دریافت: 1400/11/8 | پذیرش: 1400/11/16 | انتشار: 1400/11/10